قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > هشدار کارشناسان درباره خشک کردن لباس روی رادیاتور و بخاری

هشدار کارشناسان درباره خشک کردن لباس روی رادیاتور و بخاری

در پاییز و زمستان که در بسیاری از مناطق، هوای بیرون سرد یا بارانی و برفی است، پهن‌کردن لباس روی بند و در فضای آزاد ممکن نیست. برخی خانواده‌ها خشک‌کن ندارند و برخی از آن‌هایی که دارند، شاید ترجیح می‌دهند برای کاهش هزینه‌ انرژی، کمتر از آن استفاده کنند.

پس جای تعجب نیست که بسیاری از ما وسوسه می‌شویم که لباس‌های خیس خود را روی رادیاتور شوفاژ خشک کنیم.

به گزارش هافینگتون‌پست، متخصصان بهداشت و درمان هشدار داده‌اند که خشک کردن لباس‌ها روی رادیاتور می‌تواند به ایجاد کپک منجر شود که اصلا خبر خوبی برای سلامتی ما نیست.

پروفسور دیوید دنینگز، مدیر مرکز ملی آسپرژیلوزیس، به بی‌بی‌سی گفت که این امر می‌تواند به‌ویژه برای کسانی که به بیماری‌های تنفسی مانند آسم دچارند، خطرناک باشد.

او گفت که خشک کردن لباس‌ها روی رادیاتور می‌تواند تا دو لیتر بخار آزاد کند و سطح رطوبت داخل اتاق را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. این امر باعث رشد همه کپک‌ها، از جمله آسپرژیلوس، می‌شود که بالقوه خطرناک است.

به گفته مرکز کنترل بیماری‌ها در ایالات متحده (CDC)، آسپرژیلوس نوعی کپک بسیار رایج است و نمی‌توان از آن کاملا اجتناب کرد، اما برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، تنفس هاگ‌های آسپرژیلوس می‌تواند باعث بروز عفونت در ریه‌ یا سینوس‌ها شود که در ادامه ممکن است به سایر قسمت‌های بدن سرایت کند.

افرادی که به‌ویژه در برابر کپک آسیب‌پذیرند، عبارتند از:

– افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی مانند آسم، فیبروز کیستیک یا بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)

– کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ مثلا اگر افرادی که پیوندعضو داشته‌‌اند یا شیمی‌درمانی می‌کنند

– کسانی که پیش‌تز به سل (TB) مبتلا بوده‌اند

– مبتلایان به آنفلوآنزا یا کرونای شدید که برای تنفس به به دستگاه کمکی نیاز دارند

به جای آن چه باید کرد؟

پروفسور دنینگز می‌گوید اگر فقط یک یا دو قطعه کوچک لباس را روی رادیاتور خود خشک کنید، ممکن است مشکلی پیش نیاید، اما «خشک کردن مداوم لباس‌های شسته‌شده در داخل خانه و باز نکردن پنجره‌ها» می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، زیرا «راهی برای خروج این همه رطوبت وجود ندارد، و این مشکل بزرگی است.»

اگر چاره‌ای جز خشک‌کردن لباس‌های خود روی رادیاتور ندارید، هربار تعداد کمتری لباس را بشویید و پس از خشک کردن آن‌ها روی رادیاتور، هوای خانه را خوب تهویه کنید.

همچنین، اگر مجبورید لباس‌هایتان را در داخل خانه خشک کنید، پیشنهاد می‌شود که آن‌ها را در حمام بگذارید و در آن را ببندید و پنجره‌اش را باز بگذارید،  یا دستگاه تهویه‌هوا را روشن کنید.

یا اگر لباس‌های خیس را در اتاق دیگری قرار می‌دهید، حتما در آن اتاق را ببندید و پنجره‌اش را باز کنید.

و همچنین، بدیهی است که لباس‌های مرطوب را به‌هیچ‌وجه نباید روی بخاری‌ها یا گرمکن‌های برقی یا در فاصله نزدیک آن خشک کنید، زیرا این کار می‌تواند به آتش‌سوزی منجر شود.

ایندپندنت

دیدگاهتان را بنویسید