قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > درمان گل مژه با روش های خانگی

درمان گل مژه با روش های خانگی

گل‌مژه، بیماری شایعی است که می‌تواند افراد را در سنین مختلف گرفتار کند. گل‌مژه به‌صورت یک توده متورم، حساس و دردناک و قرمز رنگ در نزدیکی لبه پلک تظاهر می‌کند. این توده در حقیقت یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه‌ها یا غدد ترشح‌کننده چربی پلک ایجاد می‌شود. تماس دست آلوده با چشم و التهاب لبه پلک از عوامل مهمی هستند که باعث بروز گل‌مژه می‌شوند،همچنین تجربیات نشان میدهد که سرمای هوا در ایجاد گل مژه تاثیرگذار است.

گرچه گل‌مژه مقداری ناراحتی ایجاد می‌کند، معمولا عارضه وخیمی نیست و درمان آن آسان است.

گل‌مژه ممکن است باعث ترشح، اشک‌ریزش، کبره بستن روی پلک و احساس خارش در چشم شود.

گل‌مژه معمولا با درمان مناسب در طول هفت تا ۱۰ روز برطرف می‌شود.

برای درمان گل‌مژه به این توصیه‌ها عمل کنید:

– کمپرس گرم و مرطوب را برای ۱۰ دقیقه برای سه تا چهار بار در روز روی چشم بگذارید.

– از لمس کردن چشم‌تان خودداری کنید.

– اگر گل‌مژه دارید از آرایش چشم یا گذاشتن لنز تماسی پرهیز کنید.

– هر برآمدگی نزدیک چشم‌تان را فشار ندهید. اینکار ممکن است باعث انتشار عفونت شود.

-شامپو بچه مؤثر در درمان گل مژه :

برای بهبود سریع گل مژه، لازم است منطقه آسیب دیده را مرتبا تمیز نمایید. بهتر است اینکار را با یک شوینده ملایم مانند شامپو بچه انجام دهید.

-چای سبز دارای ترکیبات ضد التهابی

چای سبز دارای ترکیبات طبیعی ضد التهابی و آنتی اکسیدان است که می تواند به کاهش درد و التهاب گل مژه کمک کند.

کیسه چای سبز را چند دقیقه در آب گرم بگذارید. سپس آن را فشاردهید تا آب اضافی گرفته شود. چشمانتان را ببندید و کیسه چای مرطوب را روی پلک آسیب دیده گذاشته و کمی فشار دهید. پنج دقیقه نگه دارید. این روش را چند بار در روز تکرار کنید تا زمانیکه اندازه گل مژه کاهش یابد و هیچ دردی نداشته باشد. این راه حل می تواند با کیسه های چای سیاه هم انجام شود.

-استفاده از پیاز برای درمان گل مژه

پیاز دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. با وجود اینکه استفاده از آن می تواند باعث ایجاد سوزش شود، اما روند بهبود را سرعت می دهد. پیاز درد ناشی از گل مژه را به خوبی کاهش داده اما ممکن است به طور کامل گل مژه را از بین نبرد.

پیاز را حلقوی برش زده و آن را چند دقیقه روی گل مژه قرار دهید. این کار را دوبار در روز تکرار کنید. یکی دیگر از روش های استفاده از پیاز، ریز ریز خورد کردن آن است به طوریکه اشک چشم به دلیل تند بودن پیاز درآید. اینکار باعث خارج کردن گرد و غباری که ممکن است عفونت ایجاد کند، می شود و درد را به خوبی کاهش می دهد.

منبع ویکی پدیا – همشهری

دیدگاهتان را بنویسید