قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > چگونه جسم خارجی را به‌طور امن از چشم خارج کنیم؟

چگونه جسم خارجی را به‌طور امن از چشم خارج کنیم؟

گیر کردن هر چیزی در چشم از گردوغبار و خاک گرفته تا مژه‌ای سرگردان در آن ‌بسیار ناراحت‌کننده است.اگر جسم خارجی به چشم شما وارد شده است، این موضوع نیاز به توجه فوری بهداشتی دارد. در صورتی که حالت آسیب یا درد شدیدی وجود دارد، بهتر است فوراً به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

به گزارش وری‌ول هلت، علامت‌های شایع وجود جسم خارجی در چشم، درد، قرمزی، سوزش و ریزش اشک زیاد را شامل می‌شوند.

از آنجایی که چشم‌ها بسیار حساس‌اند، بسیار مهم است که هنگام ایجاد هر مشکلی بسیار دقیق و مراقب باشید.

چه چیزهایی ممکن است در چشم‌ها گیر کنند؟

از جمله مواردی که احتمالا در چشم‌ها گیر می‌کنند عبارت‌اند از:

خاک

ذرات محصولات آرایشی

شامپو

مژه‌ها

شن

مخاط خشک‌شده چشم

گرد و خاک

الیاف لباس

روش‌های مختلف خارج کردن اجسام خارجی از چشم

مواد شیمیایی رایج خانگی مانند شامپو یا صابون، محصولات آرایشی، کثیفی، گرد و غبار و الیاف لباس اغلب با آب تمیز از چشمان شسته می‌شوند.

اما اگر می‌خواهید چیز کوچکی را از جسم خود خارج کنید می‌توانید از توصیه‌های زیر پیروی کنید.

دست‌هایتان را بشویید

قبل از اینکه به هر دلیلی چشمان خود را لمس کنید، همیشه باید دست‌های خود را به خوبی تمیز کنید تا از عفونت و سوزش جلوگیری شود.

لنزهای چشم را خارج کنید

اگر از لنز تماسی چشم استفاده می‌کنید، در صورت امکان آن‌ها را از چشم خود خارج کنید. زیرا در برخی موارد اجسام خارجی می‌توانند در لنز تماسی چشم گیر کنند. همچنین لنزها‌ی پاره‌شده در چشم می‌توانند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشند.

فنجان را از آب پر کنید

سپس یک لیوان کوچک یا فنجان را از آب پر تمیز پر کنید. دمای این آب باید هم‌دما با اتاق یا خنک‌تر باشد. در صورت پاکیزه بودن آب شیر یا دوش می‌توانید از آن استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که نباید از آب داغ استفاده کنید، زیرا آب داغ سوزش چشم شما را بدتر می‌کند.

چشم خود را بشویید

در این حالت چشم خود را باز نگه‌ دارید و سر خود را به بغل خم کنید، سپس فنجان آب را کنار چشمتان بگیرید و به آرامی آب را از پهلو وارد چشم کنید.

اگر از دوش یا آب لوله استفاده می‌کنید، اجازه بدهید آب به راحتی در چشم جریان یابد.

این فرایند را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ادامه دهید. در صورت احساس ناراحتی یا حساس‌شدن چشم‌ها، به آن‌ها استراحت بدهید و دوباره آن را تکرار کنید.

آیا می‌توانید آنچه را که در چشم‌ها گیر کرده است را بدون آب از بین ببرید؟

علاوه بر شستشو با آب تمیز، چند مرحله دیگر هم برای خارج کردن جسم خارجی از چشم وجود دارد.

چشم خود را با محلول نمک (سالین) یا قطره چشمی بشویید: اگر در خانه این محصولات را دارید، می‌توانید از طریق مراحل ذکرشده، چشم‌ها را با قطره‌های چشمی یا محلول نمک (سالین) شستشو دهید.

از حوله گرم آغشته به آب یا کمپرس استفاده کنید: به‌ویژه اگر سوزش چشمتان به‌دلیل التهاب ملتحمه، موکوس خشک‌شده یا مجرای اشک مسدودشده رخ داده است، چند بار در روز حوله گرم آغشته به آب را روی چشم بسته خود مالش دهید.

برای اینکه اشک طبیعی‌تان جاری شود پلک بزنید: چشم‌ها با اشک طبیعی از خود محافظت می‌کنند. اگر لکه یا ذره کوچکی در چشم شما گیر کرده است، چندین بار پلک بزنید، تا جسم خارجی با اشک طبیعی از چشم خارج شود.

هنگام تمیز کردن چشم از چه چیزهایی اجتناب کنیم؟

هنگام تمیز کردن چشمان خود، چند نکته ایمنی را حتما در نظر داشته باشید.

حتی اگر وسوسه می‌شوید، چشم خود را مالش یا فشار ندهید و آن را لمس نکنید.

در صورت نفوذ جسمی به سطح چشم، سعی نکنید آن را از روی سطح چشم خود بردارید.

تا زمانی که علامت‌ها برطرف نشده‌اند، از لنز تماسی یا آرایشی استفاده نکنید.

اگر چشم خود را پاک کرده‌اید و هنوز احساس می‌کنید چیزی در آن گیر کرده است، احتمالا با «احساس جسم خارجی» مواجه‌اید. این حالت با توجه به شرایط مختلف از جمله خراشیده شدن قرنیه، آلرژی، بیماری‌های پوستی و حتی بیماری‌های ویروسی مانند کووید-۱۹ به وجود می‌آید.

اگر علامت‌ها پس از شستشوی چشم همچنان وجود داشت، برای معاینه چشم به متخصص و پزشک مراجعه کنید.

در مواردی مانند تاری یا دوبینی، تهوع یا سردرد همراه با چشم‌درد، چشم‌درد شدید،‌ حساسیت به نور، خونریزی از چشم، هرگونه تماس با ماده شیمیایی سخت یا ناشناخته و ‌نفوذ جسم خارجی به داخل چشم حتما با اورژانس تماس بگیرید.

منبع ایندپندنت

دیدگاهتان را بنویسید