قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سبک زندگی > آرایش و زیبایی > استفاده زیاد از نی باعث چروک شدن دور لب می‌شود؟

استفاده زیاد از نی باعث چروک شدن دور لب می‌شود؟

لیوان‌های معروف‌ نی‌دار «استنلی» (Stanley) در حال حاضر یکی از لیوان‌های پرطرفدار  شده‌اند که نسل جدید برای نوشیدن آب مشتاقانه از آنها استفاده می‌کند

به گزارش نیویورک پست، اگرچه یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این لیوان‌های پرطرفدار وجود نی است، اکنون برخی از کاربران تیک‌تاک درباره مشکل احتمالی در اثر استفاده از این لیوان‌ها هشدار می‌دهند: چین و چروک لب.

به گفته وب‌سایت «خط سلامتی» (Healthline)، چروک لب که گاهی به عنوان خطوط لب، خطوط رژ لب یا خطوط سیگار شناخته می‌شوند، شیارهایی عمودی‌اند که در امتداد و بالای لب بالایی فرد ایجاد می‌شوند. اما آیا نی باعث ایجاد این چین و چروک‌ها می‌شود؟

لارا ال. دوگان، جراح عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS) می‌گوید: «فشار دادن مکرر لب‌ها و نوشیدن از طریق نی یا سایر حرکاتی که باعث به هم خوردن شکل عادی لب‌ها می شود، می‌تواند به ایجاد خطوط ظریف در آن ناحیه منجر شود.»

دوگان توضیح می‌دهد که دلیل این اتفاق این است که «پوست مانند یک تکه کاغذ است. اگر بارها و بارها آن را با یک الگو تا کنید، خطوط حاصل در آن‌ها حک می‌شوند و به تدریج از بین رفتن آن‌ها سخت‌تر می‌شود. وقتی افراد به طور مکرر از نی برای نوشیدن استفاده می‌کنند، این خطوط عمیق‌تر  می‌شوند.»

دوگان گفت: «این خطوط که تا پیش از این به عنوان خطوط سیگار نامیده می‌شدند، می‌توانند در هرکسی ظاهر شوند. چه سیگار بکشید یا از نی برای نوشیدن استفاده کنید.»

او توضیح داد که عضله اطراف لب که «ماهیچه حلقوی دهان»  (Orbicularis Oris Muscel) نامیده می‌شود، عضله‌ای رشته‌ای شکل است که شکل و حرکات لب‌ها را کنترل می‌کند، بنابراین باریک شدن آن باعث ایجاد کشش بیشتر روی پوست می‌شود که همین امر عمیق‌تر شدن خطوط ناحیه لب و دهان را در پی دارد.

وقتی حرف از چروک لب‌ها به میان بیاید، سیگار و نی اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم‌اند، اما دوگان معتقد است که هر شکلی از جمع کردن لب‌ها، مانند غنچه کردن لب‌ها برای گرفتن سلفی می‌تواند باعث بروز این خطوط شود. در کنار این‌ها، عوامل دیگری نیز می‌توانند در ایجاد چین و چروک لب‌ها نقش داشته باشد، از جمله آسیب‌های ناشی از تابش خورشید و قرار گرفتن در معرض اشعه‌های UVA و UVB  و همچنین وراثت که باعث پیری پوست اطراف لب و کاهش حجم خود لب‌ها می‌شود.

به گفته دوگان، وقتی صحبت از پیری صورت می‌شود، اگر سابقه ژنتیکی یا خانوادگی خطوط ریز و چین‌وچروک‌های عمیق‌تر روی صورت دارید، احتمالا دیر یا زود آن‌ها را روی صورتتان خواهید دید.

افرادی که جوان‌ترین لب‌ و دهان‌ را در سنین مختلف دارند، کسانی‌اند که معمولا لب‌هایشان را بیش از حد جمع نمی‌کنند.

همانطور که دوگان توضیح داد، یک کودک پنج ساله حتی اگر زیاد از نی استفاده کند، چین و چروکی دور لب‌هایش نخواهد داشت. او می‌گوید: «اگر کودک هستید، می‌توانید هر روز از نی بنوشید و هیچ اتفاقی نمی‌افتد، زیرا کلاژن زیادی دارید که به بافت‌های انعطاف می‌دهد. اما با گذشت زمان و افزایش سن، عادت‌های شما نقش تعیین کننده‌تری خواهند یافت.»

با این حال، چند روش وجود دارد که می‌توان برای کاهش خطوط عمیق چین و چروک لب انجام داد.

کم تهاجمی‌ترین شیوه استفاده از محصولات موضعی مانند رتینوئیدها، اسید هیالورونیک و ویتامین ب و ث و ای است که به ادعای دوگان «سه عامل اصلی کاهش چین و چروک» به‌شمار می‌روند. سایر محصولات شامل رتینول باکوچیول برای بهبود لایه‌برداری پوست و به حداقل رساندن خطوط ریز یا براق کننده لب بر پایه اسید هیالورونیک است که می‌تواند به کاهش خطوط ریز کمک کند.

دوگان گفت: «یکی دیگر از راه‌های کاهش چروک دور دهان، ترکیب بوتاکس و پرکننده‌ها است. یک دوز بسیار کم از بوتاکس و پرکننده تزریقی می‌تواند حجم از دست رفته اطراف دهان را بازگرداند و خطوط ریز را صاف کند. استفاده از بزرگ کننده لب بسیار ظریف می‌تواند جایگزین کلاژن از دست‌رفته لب شود.»

دوگان افزود: «این یک روش بسیار ظریف است که باید به کمک متخصص انجام شود تا با عدم تقارن یا از دست رفتن عملکرد عضلانی مواجه نشوید.»
لایه‌برداری با لیزر، میکرو انفوزیون و مایکرونیدلینگ می‌تواند بافت اطراف دهان را بازسازی کرده و پوست را دوباره نمایان کند. تهاجمی‌ترین گزینه نیز جراحی است، مانند پیوند چربی اتولوگ یا کشیدن پوست (لیفت) لب با جراحی، که می‌تواند برای بازگرداندن روند پیری دور لب‌ها استفاده شود.

دوگان یک روال مراقبت از پوست دقیق را پیشنهاد می‌کند و توصیه می‌کند از کارهایی که باعث ساییدگی بیشتر لب‌ها در زندگی روزمره شما می‌شوند اجتناب کنید. این موارد شامل جمع کردن لب‌هایتان، نوشیدن با نی، سیگار کشیدن و در هم کشیدن صورتتان است.

دوگان می‌گوید: «اجتناب از قرار گرفتن در معرض اشعه UV آفتاب و پرهیز از نیکوتین به کیفیت کلی پوست کمک می‌کند. هرچه لایه‌های پوست شما قوی‌تر باشند، بیشتر می‌توانند در برابر چروک شدن مقاومت کنند. پس هر دوی این‌ها مهم‌اند. مثلا شما چه کار می‌کنید؟ آیا هر روز از نی برای نوشیدن استفاده می‌کنید و برای هر سلفی لب‌هایتان را غنچه می‌کنید و دائم سیگار می‌کشید؟ علاوه‌بر این‌ها موارد جزئی‌تری هم وجود دارند که باعث چروک می‌شوند.»
بنابراین نه فقط ژنتیک، بلکه عادات و سبک زندگی نیز در ایجاد چروک دور لب‌ها موثرند. حتی اگر ژست سلفی شما همیشه با لب‌های غنچه شده است، به قول دوگان به جای آن «لبخند ظریف مونالیزا» را هم امتحان کنید تا کمی تنش را از لب‌هایتان دور کنید.

منبع ایندپندنت

دیدگاهتان را بنویسید