قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > دسته‌بندی نشده > تفاوت دادگاه کیفری یک با دو چیست

تفاوت دادگاه کیفری یک با دو چیست

به طور معمول در نظام حقوقی کشور، دادگاه‌های عمومی به دو دسته دادگاه‌های حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند. دادگاه کیفری نیز خود شامل دادگاه کیفری یک و دادگاه کیفری دو است. دقت داشته باشید در هر کدام از این دادگاه‌ها جرائم خاصی بررسی می‌شود، به همین دلیل هم شناخت تفاوت دادگاه کیفری یک با دو اهمیت زیادی دارد.

برای دانستن بهتر تفاوت‌های این دو دادگاه، لازم است ابتدا با ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها به خوبی آشنا شوید. بنابراین توصیه می‌کنیم تا پایان مقاله همراه ما بمانید و مطالب مهمی که ذکر می‌شود را نادیده نگیرید.

تفاوت دادگاه کیفری یک و دو
تفاوت دادگاه کیفری یک و دو

دادگاه کیفری یک

دادگاه کیفری یک، نمونه‌ای از مهم ترین دادگاه‌ها در ایران بوده و به جرائم خاصی همچون سرقت، قتل عمد و اسیدپاشی که مجازات سنگینی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، رسیدگی می‌کند. این دادگاه معمولا به تشخیص رئیس قوه قضاییه در مرکز استان تشکیل می‌شود. دادگاه کیفری یک، از ۲ مستشار و ۱ رئیس تشکیل می‌شود و در آن ۲ قاضی وجود دارد.

محاکمات این دادگاه در اکثر مواقع به صورت صوتی یا تصویری ضبط می‌شوند و با اجازه دادگاه می‌توانند انتشار داده شوند. از جمله اساسی ترین تفاوت دادگاه کیفری یک با دو نحوه رسیدگی به پرونده‌ها است. در دادگاه کیفری یک، قضات بعد از اعلام کردن ختم رسیدگی طبق محتویات پرونده و دفاعیات طرفین، با یک دیگر مشورت می‌کنند و سپس رأی لازم صادر خواهد شد.

در صورتی هم که امکان صادر شدن رای در همان جلسه وجود نداشته باشد، طی اولین فرصت در کمتر از یک هفته، رأی را صادر می‌کنند. اگر زمانی بین اعضای دادگاه کیفری یک تفاهم و اتفاق نظر وجود نداشته باشد، رأی نهایی با توجه به رای اکثریت اعلام می‌شود.

دادگاه کیفری دو

دادگاه کیفری دو برعکس دادگاه کیفری یک، از ۱ دادرس علی البدل که قاضی است و ۱ رئیس تشکیل می‌شود. این دادگاه در حوزه قضایی هر شهرستان تشکیل شده و در تمام جلسات آن، معاون دادستان یا دادستان حضور دارد تا از کیفرخواست در دادگاه دفاع نمایند.

برای رسیدگی به جرائم مختلف در دادگاه کیفری دو، بعد از این که تحقیقات بازپرس در دادسرا در مورد جرم به پایان برسد، دادستان کیفرخواست صادر می‌نماید و مقامات قضایی در آن جا بر اساس مدارک و شواهد تشخیص می‌دهند که متهم به جرم مرتکب جرم شده یا خیر.

بعد از آن پرونده و کیفرخواست به دادگاه فرستاده می‌شود تا قاضی پس از انجام بررسی‌های های لازم و شنیدن تمام دفاعیات، رای دادگاه را صادر کند. دادگاه نیز هنگامی که تمام اقدامات لازم را انجام می‌دهد، جرم و مجازات متهم را تعیین می‌نماید و از این طریق حکم نهایی صادر می‌شود.

در جرائمی که به صورت مستقیم آن‌ها را در دادگاه مطرح می‌کنند، تاریخ رسیدگی به پرونده متهم و شاکی ابلاغ می‌شود. هر کدام از طرفین در این دادگاه می‌توانند از دو وکیل برای دفاع از خود کمک بگیرند.

بنابراین اگر زمانی به مشکلات کیفری دچار شدید، برای رسیدگی بهتر به پرونده حتما از وکیل کیفری در تهران کمک بگیرید تا بررسی‌های لازم به بهترین شکل ممکن انجام شود و سریع‌تر نتیجه‌ای عالی به دست آورید. فراموش نکنید که وکیل کیفری نقش مهمی در موفقیت دعاوی مختلف دارد اما در صورتی که آن را آگاهانه انتخاب کنید.

کسانی که تفاوت دادگاه کیفری یک با دو را می‌دانند، در مواقع مختلف می‌توانند اقدامات بهتری را انجام دهند و شاهد نتایج مناسب‌تری باشند. بهتر است بدانید در دادگاه کیفری دو تمام جرائم مختلف رسیدگی می‌شود مگر این که جرم مورد نظر طبق قانون در صلاحیت یک دادگاه دیگر باشد.

در اصل این دادگاه برای رسیدگی به جرم‌های سبک‌تر نسبت به دادگاه کیفری یک نظیر ترک انفاق، خیانت در امانت و شرب خمر تشکیل شده و هر پرونده‌ای که در دادگاه یک قابل رسیدگی نیست را به این دادگاه انتقال می‌دهند.

دادگاه کیفری یک
دادگاه کیفری یک

مهم ترین تفاوت‌های دادگاه کیفری یک و دادگاه کیفری دو

حال که به خوبی دانستید دادگاه کیفری یک و دو چه ویژگی‌هایی دارند، بهتر است در ادامه این بخش نیز همراه ما باشید تا به بررسی مهم ترین و اساسی ترین تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم و اطلاعات جامع‌تری در اختیارتان قرار دهیم.

  • همان طور که متوجه شدید اصلی ترین تفاوت دادگاه کیفری یک با دو جرائمی است که به آن‌ها رسیدگی می‌نمایند. به طور معمول در دادگاه کیفری یک، جرائمی که دارای مجازات شدیدی هستند مورد رسیدگی قرار می‌گیرد اما دادگاه دو به بررسی جرائم سبک‌تر می‌پردازد.
  • در دادگاه کیفری یک بر خلاف دادگاه کیفری دو، تعداد بیشتری قاضی وجود دارد تا در رأی نهایی دقت بیشتری شود.
  • به طور کلی جرم‌هایی که در دادگاه کیفری شماره دو بررسی می‌شوند، حساسیت کمتری نسبت به دادگاه شماره یک دارند.
  • در دادگاه کیفری دو به تمام جرائم رسیدگی می‌شود مگر در جرم‌هایی که از صلاحیت دادگاه خارج باشد.

معرفی انواع جرائم کیفری

جرائم کیفری نیز مانند سایر جرائم انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها، مربوط به جرائم مالی می‌شود. پرونده‌های مالی مختلف با توجه به نوع‌شان اگر مستلزم سلب خدمت، مجازات زندان و انفصال باشند در حیطه موضوعات کیفری قرار خواهند گرفت که در ادامه به معرفی مهم ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • پول‌شویی

نگهداری و تملک اموالی که از راه و روش‌های غیر قانونی به دست آمده باشد و به عنوان پول‌شویی آن را بشناسند، بنا به قانون موجود مجازات دارد. طبق ماده ۹ قانون مبارزه با جرم پول‌شویی نیز فردی که دچار تخلف شده، به غیر از استرداد درآمد و پرداخت جریمه نقدی، به مجازات و حبس نیز محکوم خواهد شد.

  • تحصیل مال از راه نامشروع

دقت داشته باشید مال و اموالی که از راه سوءاستفاده از امتیازات تفویض شده نظیر تقلب در توزیع کالا یا جواز صادرات و واردات حاصل شود، نامشروع حساب شده و به غیر از رد اصل مال، فرد مجرم به ۳ ماه الی ۲ سال حبس و پرداخت جریمه به میزان دوبرابر مال کسب شده محکوم خواهد شد.

  • رشاء و ارتشاء

دریافت کردن وجه مالی، سند پرداخت به شکل غیر مستقیم یا مستقیم توسط هر کدام از کارکنان یا مستخدمین مأمورین، نیروهای مسلح و خدمات عمومی را ارتشاء می‌نمایند و طبق ارزش مالی دریافت شده برای آن حکم انفصال ‌از خدمت علیه متخلفان و زندان صادر خواهد شد.

  • خیانت‌ در امانت

بر اساس ماده ۶۷۴ قانون مجازات، هر فرد متهم به تصاحب، استعمال، مفقودی یا تلف اموال علیه صاحبان آن‌ها که به‌ شکل اجاره، وکالت، امانت و هر کار بی‌اجرت یا با اجرت در اختیارشان قرار داده‌اند، مجرم محسوب می‌شود و حکم آن ۶ ماه الی ۳ سال زندان در نظر گرفته شده است.

جرائم کیفری نیز مانند سایر جرائم، در دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و بسیار متنوع هستند اما ما سعی کردیم در این قسمت از مطلب به معرفی چند نمونه از رایج ترین موارد بپردازیم تا اطلاعات مناسبی در این زمینه داشته باشید.

از یک وکیل خبره کمک بگیرید تا مراحل لازم به شکل قانونی طی شود و دچار مشکل نشوید. یک وکیل متخصص به خوبی تمام قوانین دادگاه را می‌شناسد و از این طریق هم هرگونه اقدامی که لازم باشد را به نحو احسن انجام می‌دهد.

کلام آخر

بعد از این که تفاوت دادگاه کیفری یک با دو را دانستید، حتما از وکیل کیفری در تهران برای رسیدگی به مشکلات‌ خود بهره بگیرید زیرا وکیل کیفری به خوبی با قوانین کیفری و جزائی آشنایی دارد و می‌تواند سریع‌تر پرونده‌تان را به موفقیت برساند.

منبع: سایت وکیل از ما

دیدگاهتان را بنویسید