قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

بیماری دیسک کمر یکی از شایع‌ترین بیماری‌های استخوانی است که در افراد مختلف دیده می‌شود. این بیماری فارغ از اینکه فرد در چه سن و سالی باشد، ممکن است سراغ هر کسی برود و مشکلاتی را به وجود آورد. در این مطلب از شرکت تجهیزات پزشکی برجیس تصمیم داریم تا در رابطه با یکی از موثرترین روش‌های درمان این بیماری صحبت نماییم. درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توان به کار برد. با ما همراه باشید.

دیسک کمر چیست؟

ستون فقرات هر فردی شامل ۲۶ مهره است که توسط صفحاتی به نام دیسک بین مهره‌ای یا دیسک کمر به یکدیگر متصل می‌شوند. اگر اتفاقی باعث شود که این صفحات از جای خود بیرون بیایند یا دچار پارگی شوند، فشاری به قسمت میانی درون دیسک وارد می‌شود که می‌تواند بر ریشه‌ها و اعصاب نخاعی تاثیر گذاشته و این تاثیر با علائمی مانند کمردرد، پادرد، اختلالات حرکتی و … خود را بروز می‌دهد.

لازم به ذکر است که در صورت مشاهده چنین علائمی نیاز است حتما به پزشک مراجعه نمایید. چراکه ممکن است در اثر خود درمانی فعالیت‌هایی را انجام دهید که مسئله را بغرنج نماید. برای مثال کسی که به این مسئله دچار می‌شود، حتما نباید به صورت کامل استراحت نماید چراکه عضلات کمرش ضعیف شده و علائم تشدید می‌شوند.

بیرون زندگی دیسک کمر چه علائمی دارد؟

بیماری بیرون زندگی دیسک کمر (که اشتباها به اسم دیسک کمر شناخته می‌شود) علائم مختلفی دارد که شما می‌توانید با مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه نمایید تا از ایجاد مشکل جدی‌تر جلوگیری شود.

این علائم به شرح زیر است:

  • کمردرد مزمن و گاهی شدید
  • گزگز و مورمور، بی حسی و سرد و گرم شدن پاها
  • انتشار درد به پاها
  • تشدید درد با نشست و برخاست و حتی عطسه و سرفه
  • ضعف پاها
  • اختلال در عملکرد پاها
  • اختلالات حرکتی

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

هر فردی که دچار دیسک کمر می‌شود معمولا به عنوان اولین راه برای درمان، فیزیوتراپی را به او پیشنهاد می‌دهند. این روش از خیلی از جراحی‌ها موفق‌تر عمل می‌کند و عموما دارای عوارض جانبی چندانی نیست. یکی از نکات مهم در رابطه با این روش می‌توان به خاصیت پیشگیرانه آن اشاره نمود. زمانی که شما از دستگاه فیزیوتراپی برای بهبود دیسک کمر خود استفاده می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که از ایجاد این مسئله نیز جلوگیری می‌نماید. یعنی به شما کمک خواهد کرد تا با تغییر سبک زندگی و وضعیت بدن خود، از آسیب‌های احتمالی جلوگیری نمایید.

در حالت کلی تکنیک‌های فیزیوتراپی در درمان دیسک کمر به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. درمان‌های غیرفعال

اگر شما دچار بیرون زندگی دیسک کمر شده و برای رفع آن به پزشک مراجعه نمایید، در اولین مرحله روش‌های درمانی غیرفعال را آغاز خواهد کرد. در این روش‌ها شما باید به صورت کامل بدن خود را به فیزیوتراپ بسپارید و اجازه دهید در روند درمان به شما کمک کند. او به ریلکس کردن بدنتان کمک کرده و تمریناتی را انجام می‌دهد تا بتوانید در حالتی کاملا آرام قرار بگیرید.

روش‌های درمانی غیرفعال برای دیسک کمر شامل موارد زیر است :

  • ماساز عمیق بافت
  • آب درمانی
  • تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS)
  • گرما و سرما درمانی
  • کشش کمر
  1. درمان‌های فعال

زمانی که شما مرحله درمان غیرفعال را می‌گذرانید، مقداری از بهبودی خود را به دست آورده‌اید. پس از آن به مرحله دوم وارد شده و درمان فعال را آغاز می‌نمایید. زمانی که درمان فعال را آغاز می‌کنید، فیزیوتراپ شما را به صورت فعال با درمان بیماری درگیر خواهد کرد. او از یک برنامه حرکتی مناسب استفاده می‌کند تا نتایج خوب و بهینه‌ای را دریافت نماید. اینجاست که درد تکرارشونده شما از بین خواهد رفت و این تمرین‌ها می‌توانند از آن جلوگیری نمایند. حتی می‌توانید سلامت کلی بدن خود را بهبود دهید. حتما به این موضوع توجه کنید که باید تمامی تمرینات زیرنظر پزشک متخصص باشد تا هیچگونه مشکلی به وجود نیاید.

در این مرحله پزشک به صورت مستقیم با بیمار ارتباط گرفته و با او تمرین می‌کند. به همین دلیل می‌تواند از وضعیت او به صورت کامل مطلع باشد. این اطلاع کامل به او کمک می‌کند تا با توجه به تشخیصی که داشته و هم‌چنین سابقه بیماری، بهترین برنامه را انجام دهد. روش‌ها درمانی فعال می‌تواند تاثیرات مثبت دیگری نیز داشه باشد. این درمان‌ها کمک می‌کند تا انعطاف پذیری شما بیشتر شده و  علاوه بر آن وضعیت قرارگیری بدن، ثبات عضلات مرکزی و حرکت مفاصل را به صورت موثری بهبود می‌بخشد.

روش‌های درمانی فعال برای دیسک کمر شامل موارد زیر است :

  • ایجاد ثبات در عضلات مرکزی بدن
  • تمرین در آب
  • تمرین‌های تقویتی عضله
  • تمرین‌های انعطاف پذیری

درمان دیسک کمر با استفاده از دستگاه فیزیوتراپی تنس (TENS)

یکی از دستگاه‌های فیزیوتراپی که در درمان بسیاری از مشکلات استخوانی کمک بزرگی به ما می‌کند، دستگاه تنس است. استفاده از این دستگاه یکی از روش‌های درمان دیسک کمر می‌باشد. دستگاه تنس پوست شما را تحریک کرده و از این روش برای درمان کمر درد استفاده می‌نماید. در واقع با استفاده از ولتاژ کم و الکترودهای تماسی، پوست تحریک می‌شود.

روش کار اینگونه است که چهار الکترود را در اطراف ناحیه دردناک قرار می‌دهند. پس از آن شدت الکتریکی را بین ۱۰ تا ۳۰ میلی آمپر و فرکانس را در مقدار بالا (۴۰ تا ۱۵۰ هرتز) تنظیم می‌کنند. در نهایت برای مدت زمان ۳۰ الی ۶۰ دقیقه و یک یا دو بار در روز، این ولتاژ را به بدن اعمال می‌کنند. این روش به قدری کاربردی است که بیشتر سندرم‌های درد عصبی و اسکلتی مزمن را می‌توان با استفاده از آن درمان کرد.

نتیجه‌گیری

ما در این مطلب تلاش کردیم تا شما را دیسک کمر و ماهیت آن آشنا نماییم. هم‌چنین درمان با دستگاه فیزیوتراپی را به عنوان یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش‌های درمان این مسئله معرفی کرده و جزئیات آن را بیان کردیم. همانطور که در متن نیز تاکید شد، دیسک کمر یکی از موضوعاتی است که باید برای درمان آن به پزشک مراجعه نمایید تا دچار مشکل نشوید. هر حرکت اشتباهی در این زمینه می‌تواند مشکل پیش آمده را سخت‌تر و جدی‌تر نماید. پس این مسئله را به عنوان موضوع جدی نگاه کرده و در صورت داشتن علائم دیسک کمر به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید