قالب وردپرس افزونه وردپرس
تازه ها
خانه > بهداشت و سلامت > روشهای جراحی چاقی

روشهای جراحی چاقی

امروزه با توجه به تغییر رفتارهای زندگی، عدم تحرک، مصرف فست‌فودها و عوامل متعدد دیگر، چاقی مفرط به یک معظل اجتماعی تبدیل شده است.

از نظر علمی چاقی مفرط یعنی داشتن وزنی دو برابر وزن ایده‌آل، یا وزنی بیش از 100 پوند (حدود 50 کیلوگرم) بالاتر از وزن ایده‌آل و یا با تعریف دقیق‌تر داشتن ضریب بیسیک یا پایه متابولیک (BMI) بیش از kg / m2 40. چاقی مفرط منجر به تولید سنگ کیسه صفرا تا 6 برابر، افزایش فشار خون تا 6/5 برابر، بیماری دیابت تا 8/3 برابر و آرتروز تا 2 برابر می‌شود .

احتمال بروز انواع بیماری‌ها مانند بی‌خوابی، ناباروری، ابتلا به سرطان و کاهش امید به زندگی را افزایش می‌دهد. این بیماری در میان مرگ و میرهای قابل پیشگیری، دومین دلیل مرگ بعد از سیگار کشیدن می‌باشد. هر چند که در درمان این عارضه روش‌های متعددی مورد تجربه قرار گرفته است مانند اصلاح رفتاری و رژیم غذایی با کاهش میزان کالری مصرفی روزانه، ورزش کردن و مصرف دارو اما در نهایت روش‌های جراحی کاربری دقیق‌تر، کارآمدتر و ماندگارتری دارند.

روشهای جراحی چاقی
روشهای جراحی چاقی

یکی از روش‌های مؤثر در درمان چاقی انجام جراحی می‌باشد که معمولاً برای بیماران با ضریب بیسیک بیش از 40 که به دیگر روش‌های درمانی پاسخ نمی‌دهند، توصیه می‌شود. هدف از انجام جراحی‌های چاقی کاهش وزن فرد و پیشگیری از ایجاد مشکلات ناشی از چاقی مفرط مانند دیابت و فشار خون بالا است.

این جراحی به دو روش می‌تواند وزن را کاهش دهد:

1. جراحی‌های پیشگیرانه (Restrictive Surgeries): در این نوع جراحی‌ها معده کوچک می‌شود تا مقدار غذای مصرفی بیمار کاهش یابد.

2. جراحی‌های مداخله کننده در جذب (Malbsorptive Operations): با انجام این نوع جراحی‌ها هضم و جذب غذا مختل می‌گردد. این جراحی نسبت به جراحی‌های پیشگیرانه تهاجمی‌تر بوده که طی آن بخشی از مسیر گوارشی برداشته شده یا بایپس می‌شود.

از جراحی‌های چاقی می‌توان به گاستریک باندینگ (Gastric Banding)، گاستریک اسلیو (Gastric Sleeve)، گاستریک بایپس (Gastric Bypass)، انحراف بیلیوپانکراتیک (Biliopancreatic Diversion)، قرار دادن بالون معده و تا کردن معده (Gastric Plication) اشاره نمود. در این میان داشتن کلینیکی که همکاران پزشک با تخصص‌های مختلف در آن فعالیت داشته باشند، می‌تواند راهگشای درمان بهتر و مؤثرتر این بیماران باشد. در کلینیک چاقی حضور جراحان چاقی، جراحان پلاستیک و زیبایی، متخصصین تغذیه، متخصصین طب ورزش، متخصصین گوارش، متخصصین رادیولوژی و روانپزشک ضرورت خواهد داشت.

منبع بیمارستان عرفان

دیدگاهتان را بنویسید