قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

هیچ روش پزشکی یا دندانپزشکی نمی تواند بدون خطر یا عوارض جانبی باشد، از جمله ایمپلنت دندان. اگرچه ایمپلنت ها با موفقیت ۹۵ تا ۹۸ درصدی همراه هستند، اما ممکن است در برخی از بیماران عوارضی رخ می دهد.

البته اکثر آنها جزئی بوده و به راحتی قابل درمان هستند و برای موارد جدی تر لازم است که در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

جراحی ایمپلنت دندان یکی از ایمن ترین و قابل پیش بینی ترین روش هایی است که دندانپزشکان انجام می دهند. خطرات آن بسیار کم بوده و حتی عوارض کمتری نسبت به بسیاری از روش های ترمیمی دندانپزشکی دارد.

پس اگر به فکر کاشت دندان هستید، دانستن فواید و خطرات آن بسیار حائز اهمیت است. ناگفته نماند که مراجعه به یک مرکز تخصصی معتبر می تواند مانع از این عوارض جانبی احتمالی شود.

عوارض ایمپلنت دندان کدامند؟

همانطور که در بالا نیز گفتیم مراجعه به یک متخصص حرفه ای می تواند مانع از برخی خطرات احتمالی جراحی ایمپلنت دندان شود.

به عنوان مثال، در جلسه مشاوره و پس از برآورد هزینه ایمپلنت دندان ، دندانپزشک سوابق پزشکی، عکس برداری با اشعه ایکس و معاینات کامل شما را انجام می دهد. این به دندانپزشک کمک می‌کند تا بداند که چگونه درمان برای شما کار می‌کند و به آنها این امکان را بدهد تا برنامه‌ های دقیق تری را تنظیم نماید.

– عوارض جانبی موقتی ایمپلنت دندان

عوارض جانبی موقت با ایمپلنت های دندان مواردی هستند که فورا و طی دوره بهبودی برطرف می شوند. این موارد عبارتند از:

  • تورم در لثه و صورت که ممکن است تا ۴۸ ساعت طول بکشد
  • کبودی پوست و لثه که ممکن است چند روز طول بکشد
  • درد و ناراحتی که معمولا بیش از دو هفته طول نمی کشد
  • خونریزی جزئی که می تواند تا ۲۴ ساعت طول بکشد

دندانپزشک شما احتمالا برای ناراحتی شما داروی مسکن تجویز می کند. اگر هر یک از این عوارض جانبی فوری بدتر شود یا به سرعت از بین نرود، می تواند نشانه عفونت یا مشکل دیگری باشد. شما باید در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

– عوارض رایج ایمپلنت های دندان

عوارض جانبی رایج ایمپلنت دندان به ندرت اتفاق می افتند، اما باید از احتمال آن آگاه باشید.

– عفونت در محل قرار دادن ایمپلنت

– آسیب به دندان ها، لثه ها یا رگ های خونی شما

– آسیب عصبی که می تواند باعث درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در لثه ها، دندان ها، لب ها یا چانه شود.

– مشکلات سینوسی که معمولا به دلیل بیرون زدگی ایمپلنت های دندان در فک بالا به داخل حفره سینوس ایجاد می شود.

برای جلوگیری از این عوارض ایمپلنت دندان، مهم است که سوابق پزشکی کامل خود را به دندانپزشک داده و همه داروهایی را که مصرف می کنید به او بگویید. این شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه و همچنین ویتامین ها و مکمل ها می شود.

اما چرا این مسئله مهم است؟ زیرا برخی از داروها با موفقیت ایمپلنت شما تداخل می کنند یا عوارض جانبی ایجاد می کنند که ممکن است پس از انجام جراحی مشکلات دیگری ایجاد نمایند.

برخی از عوارض نیز بسیار نادر هستند اما در صورت بروز باید فورا با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

– ایمپلنت شل

– لثه های متورم، قرمز و دردناک پس از بهبودی

– بو یا طعم بدی که از ایمپلنت می آید

– شکست ایمپلنت دندان

شکست ایمپلنت دندان بدترین نتیجه ممکن از جراحی شما است. در برخی موارد، ممکن است بتوانید چند ماه دیگر دوباره امتحان کنید. هرچه بیشتر در مورد سابقه پزشکی خود با دندانپزشک خود در میان بگذارید و تمایل بیشتری به پیروی از دستورالعمل های دندانپزشک خود داشته باشید، کمتر احتمال دارد که این عوارض را تجربه کنید.

– شکستگی ایمپلنت

شکستگی ایمپلنت زمانی اتفاق می‌ افتد که فشار بی ‌رویه بر روی ایمپلنت وارد شده و باعث ترک خوردن یا شکستن آن شود.

در این وضعیت، ایمپلنت به طور کامل برداشته شده و معمولا یک ایمپلنت جدید می تواند چند ماه دیگر دوباره قرار گیرد. اگر عادت شدید دندان قروچه نیز داشته باشید، شکستگی اتفاق می افتد.

نتیجه گیری

هر عمل دندانپزشکی با چندین عارضه جانبی همراه است، اما اکثر آنها خفیف بوده و تقریبا بلافاصله از بین می روند. ایمپلنت دندان یک روش نسبتا تهاجمی است، بنابراین جای تعجب نیست که تورم، درد و کبودی بخشی از بهبودی شما باشد. ایمپلنت دیجیتال خیال شما را بابت مراحل اجرای ایمپلنت راحت می کند.

در بیشتر مواقع، اگر هر یک از این موارد را با هر شدتی تجربه کنید، دندانپزشک آنتی بیوتیک یا داروی ضد درد تجویز می کند.

اما سایر عوارض اغلب قابل پیشگیری یا اجتناب هستند. اولین قدم این است که حتما به یک متخصص شناخته شده در زمینه ایمپلنت دندان، همچون دکتر محمدی مراجعه نمایید که اقدامات احتیاطی را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید