قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سبک زندگی > آرایش و زیبایی > مزایا و معایب کراتینه مو

مزایا و معایب کراتینه مو

اگر آرزو دارید موهایتان صاف و بدون‌موخوره باشند، احتمالا در مورد درمان‌های کراتینه شنیده‌اید و شاید حتی این سرویس محبوب آرایشگاه‌ها را امتحان هم کرده‌اید.

کراتینه کردن مو می‌تواند زمان سشوار کشیدن شما را کوتاه کند، موخوره را کاهش دهد، کوتیکول موهای شما را صاف و درخشندگی موها را تقویت کند. اما برای برخی افراد، درمان کراتینه ممکن است به الگوی فر موها آسیب برساند و همچنین می‌تواند یک فرایند گران و زمان‌بر باشد.

دکتر آلوک ویج، متخصص پوست و مو، درباره درمان کراتینه و اینکه آیا این چیزی است که باید امتحان کنید، توضیح می‌دهد.

مزایا و معایب کراتینه مو
مزایا و معایب کراتینه مو

کراتینه درمانی چیست؟

کراتین نوعی پروتئین است که سطح خارجی مو، پوست و ناخن‌های شما را می‌سازد.

دکتر ویج می‌گوید: «با افزایش سن، شما کراتین از دست می‌دهید یا این کراتین خراب می‌شود یا آسیب می‌بیند. با گذر زمان عواملی مانند محرک‌های محیطی، مواد شیمیایی، اشعه یووی و گرما می‌توانند کراتین را تجزیه کنند. این عوامل باعث می‌شوند پروتئین شکل طبیعی خود را از دست بدهد. با تغییر شکل و ساختار کراتین، عملکرد آن نیز تغییر می‌کند.»

این بدان معنا است که موهای شما دیگر آن استحکام، کشسانی یا درخشندگی سابق را ندارد و این همان جایی است که درمان کراتینه مو وارد می‌شود. دکتر ویج می‌گوید: «درمان کراتینه یک فرایند شیمیایی است که در آن لایه بیرونی ساقه مو صاف می‌شود.»

درمان‌های کراتینه را می‌توان برای هر نوع مو استفاده کرد. او خاطرنشان می‌کند: «معمولا افرادی که موهای بلندتر یا موهای مجعد و وز دارند، بیشتر از آن استفاده می‌کنند. اما حتی اگر موهایی کوتاهی دارید و از حجم موهایتان راضی نیستید، می‌توانید از درمان کراتینه استفاده کنید تا موهایتان کمی پرتر و براق‌تر به نظر برسند.»

این درمان چگونه اعمال می‌شود؟

روند کراتینه می‌تواند در آرایشگاه‌های مختلف متفاوت باشد اما به طور معمول، آرایشگر کار خود را با دو بار شست‌وشوی موهای شما با یک شامپوی شفاف‌کننده شروع می‌کند. سپس محلول کراتینه روی موهای خیس شما گذاشته می‌شود و آن‌ها را شانه می‌کنند. این محلول بسته به مقدار موهای شما و بافت آن بین دو تا چهار ساعت روی موهایتان می‌ماند. در نهایت آرایشگر موهای شما را خشک می‌کند و سپس از یک اتوی صاف‌کننده برای چسباندن این ماده به موهای شما استفاده می‌کند که این مرحله کلیدی کار است.

دکتر ویج توضیح می‌دهد: «درمان کراتینه با شامپو پاک نمی‌شود. این درمان موهای شما را می‌پوشاند و همه‌چیز را صاف می‌کند، سپس گرما آن را روی موها تثبیت می‌کند تا به بازگرداندن لایه بیرونی به شکل بافتی براق، درخشان و صاف کمک کند.»

عمر کراتینه چقدر است؟

ممکن است از دیدن برق و درخشش موهایتان قبل و بعد از کراتینه شگفت‌زده شوید. اگر موهایتان را زیاد نشویید، این نتایج می‌تواند حدود شش ماه دوام داشته باشد.

چند توصیه حرفه‌ای

بهتر است پس از کراتینه کردن موها تا چند روز از شستن موهایتان با شامپو خودداری کنید و در ادامه نیز سعی کنید تعداد دفعات شامپو زدن خود را کاهش دهید. همچنین بهتر است از محصولات موی بدون کلریدسدیم استفاده کنید که عاری از مواد شیمیایی خشنی‌اند که می‌تواند به موهای شما آسیب برساند.

آیا درمان‌های کراتینه واقعا بی‌خطرند؟

برخی فرمول‌های درمان کراتینه ممکن است حاوی فرمالدئید باشند؛ یک ماده شیمیایی با بوی قوی که می‌تواند باعث آبریزش چشم، سرفه، خس‌خس سینه، تحریک پوست و احساس سوزش در چشم، بینی و گلو شود.

دکتر ویج می‌گوید: «متاسفانه فرمالدئید تقریبا در همه چیزهای اطراف ما وجود دارد. این ماده در صابون‌ها، شامپوها و غذاهایی که ما می‌خوریم هم هست. بدیهی است که شما نمی‌خواهید مقدار زیادی از این ماده را وارد بدن خود کنید. بنابراین اگر بتوانید از قرار گرفتن در معرض فرمالدئید اجتناب کنید، این امر می‌تواند برای حفظ سلامت پوست و سلامت کلی شما مفید باشد. در مورد اینکه آیا این ماده با سرطان و سایر آثار منفی بر سلامت کلی ما ارتباطی دارد یا خیر، هنوز شبهاتی وجود دارد.»

درمان‌های کراتینه بدون فرمالدئید نیز در بازار وجود دارند اما این فرمول‌ها خوب کار نمی‌کنند. بنابراین مطمئن شوید که تحقیقات خود را انجام داده‌ و مزایا و معایب درمان کراتینه را سنجیده‌اید.

درمان‌های کراتینه برای افراد باردار توصیه نمی‌شود و اگر پوست حساس یا درماتیت تماسی آلرژیک دارید، باید با احتیاط عمل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید