قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > مراقب پلک های تان باشید

مراقب پلک های تان باشید

مراقب پلک های تان باشید
مراقب پلک های تان باشید

سطح چشم حساس‎ترین و مهم‎ترین قسمت بدن در تماس با جهان خارج است؛ چرا که عملکرد طبیعی و صحیح چشم، عامل تنظیم کل بدن و محافظت از آن در محیط‌های گوناگون می‌باشد.

در این مورد، پلک و مژه‌ها وظیفه مهم ممانعت از ورود ذرات خارجی کوچک به درون چشم را برعهده دارند. از سوی دیگر پلک زدن باعث تقویت پمپ اشکی می‌شود و اشک با شستشوی سطح چشم، اجسام خارجی را از این محیط خارج کند.

پوست پلک نازک‎ترین پوست بدن است و مژه‌ها تنها موهای پلک هستند که در پلک بالا ۲ برابر پلک پایین دیده می‌شوند. مژه‌ها هر ۳ تا ۵ ماه یک‌بار جایگزین می‌شوند. پس اگر یک مژه از پلک جدا شود ۲ ماه طول می‌کشد تا در بیاید و اگر آن را با قیچی کوتاه کنید بعد از ۲ هفته بلند می‌شود.

‎ مژه‌ها در قسمت جلو لبه پلک قرار دارند و در قسمت عقب غدد چربی خاصی جای گرفته‎اند که ترشحات آنها در ساختار اشک بسیار مهم است. عدم عملکرد درست این غدد باعث بروز علایمی مانند خشکی چشم، خارش، سوزش و احساس جسم خارجی در چشم می‌شود.

برای پاکیزگی پلک و مژه‌ها این اقدامات را انجام دهید:

‎۱- دستمال تمیزی را در آب گرم فرو برده، آب اضافی آن را بگیرید، برای ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پلک‌ها قرار دهید تا پوست پلک نرم شده و پوسته‌های چسبیده به پلک آزاد شود.

‎۲- پلک‌ها را ماساژ دهید. این کار را به آرامی و بدون فشار با حرکت چرخشی انگشت کوچک دستتان انجام دهید تا ترشحات اضافی از غدد پلک خارج شود .

‎۳- پلک‌های‌تان را با گوش پاک کن، پاک کنید. بهتر است گوش پاک کن را با شامپو بچه رقیق شده «حدود ۳ تا ۴ قطره شامپو بچه در نصف فنجان آب گرم» خیس کرده، آب اضافی آن را گرفته و بعد پلک‌هایتان را بشویید.

‎سپس با پارچه اثرات شامپو را پاک کنید. اگر روی لبه پلک‌تان شوره و پوسته وجود دارد یا مرتباً احساس سوزش و خارش چشم دارید، باید این کار را روزی ۴ مرتبه به مدت ۵ دقیقه انجام دهید تا این نوع علامت‌ها از بین برود.
در زمان استفاده از این روش شستشوی پلک، بهتر است از مواد آرایشی چشمی استفاده نشود.

منبع : بیمارستان نور

دیدگاهتان را بنویسید