قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > روانشناسی > چند تکنیک افزایش عزت نفس در کودکان

چند تکنیک افزایش عزت نفس در کودکان

عزت نفس، بازتابی از برآورد فرد از ارزش های خود می باشد. در واقع، درک و باور فرد از ارزش، اهمیت خود و اعتقاد به توانایی ها و احساس شایستگی، عزت نفس هر فرد را نشان می دهد. از آنجا که این احساس می تواند هم در جنبه تحصیلی، هم در جنبه بهداشت روان و سلامت ذهنی کودک تاثیر داشته باشد، نیاز است که والدین تکنیک های تقویت کننده آن را بدانند و برای کودکان خود بکار ببرند. در اینجا ما چند تکنیک موثر را معرفی می نماییم :

چند تکنیک افزایش عزت نفس در کودکان
چند تکنیک افزایش عزت نفس در کودکان

چگونه عزت نفس را در کودکان تقویت کنیم

سعی کنید طرفدار و حامی همیشگی و اصلی پیشرفت ها و موفقیت های کودکانتان باشید؛ این فعالیت ها می توانند یک برنامه ورزشی باشد که کودکتان در آن شرکت می کند، یا یک پروژه کلاسی و مدرسه ای باشد.

علاقه خود را به کودکتان، به طور غیر مشروط نشان دهید. پذیرش و عشق شما نباید بسته به رفتار یا مورد خاصی در کودک باشد. به این صورت او احساس می کند همیشه کسی هست که در شرایط سخت نیز حامی او است و دوستش دارد.

به او آموزش بدهید که همیشه به خودش افتخار کند و در مقابل تحقیر دیگران، محکم و با احترام ایستادگی کند.

کودک خود را تشویق کنید تا به جای دنباله روی از آرزوها و برنامه های دیگران، به دنبال علایق و خواست های خودش باشد و استعدادهای فردی خودش را دنبال کند.

شما نمی توانید کودک خود را از ناکامی ها و مشکلات زندگی حفظ کنید، از این رو، باید نحوه روبرو شدن با مشکلات و ناکامی ها را به وی آموزش دهید.

نمونه خوبی برای کودک باشید. وقتی خودتان در مقابل مشکلات و مسائل شخصی خود، آرام، محکم و با اعتماد به نفس رفتار می کنید، به کودک خود نیز به طور غیر مستقیم همین رفتار را آموزش می دهید.

مراقب کلامی که به کار می برید باشید. کلمات قدرت دارند، از این رو، لغاتی را برای او بکار ببرید که به وی اعتماد به نفس می دهد و باور به خودش را تقویت می کند.

شما می دانید کودک باهوش، زیبا و منحصر به فردی دارید، ولی آیا خودش نیز این را می داند؟ فشارهای بیرونی، گاه تحقیر یا بازخورد منفی همکلاسان… ممکن است پیام هایی را به او منتقل کند که مثبت نباشند و اعتماد به نفس او را پایین بیاورند؛ بنابراین، خصائص پسندیده ای که در کودک خود می بینید را به او یادآوری کنید.

به او گوش بدهید، از ایده ها یا پیشنهادهایی که می دهد استقبال نمایید و به آنها توجه کنید. اگر به او باور داشته باشید، او نیز به خود باور خواهد آورد.

برچسب و نام های بد به کودک ندهید.

اجازه دهید مشکلاتش را خودش حل نماید، ولی به او اطمینان بدهید که در صورت نیاز کمکش خواهید کرد.

او را با هیچکس دیگری مقایسه نکنید.

وقتی قانونی برای کودک وضع می کنید خود نیز به آن عمل نمایید.

زمانی که به کودک اجازه انتخاب می دهید، به انتخابش نیز احترام بگذارید.

اجازه بدهید که احساس شایستگی در او رشد کند برای این کار می توانید کارهایی که امکان انجامش را به تنهایی دارد را خودش انجام دهد درعین حال به دیگران نیز کمک کند و مسئولیت هایی را نیز در انجام کارهای منزل، یا کارهای شخصی اش بپذیرد.

منبع:اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید