قالب وردپرس افزونه وردپرس
تازه ها
خانه > رپرتاژ آگهی > آشنایی با انواع کابل ابزار دقیق و مشخصات آنها 

آشنایی با انواع کابل ابزار دقیق و مشخصات آنها 

کابل ابزار دقیق نقش مهمی در پروژه‎های مختلف برای تولید و پردازش دارد. مشاهده و کنترل سیستم‎های برق و فرآیندهای تکمیلی آن‌ها بدون این کابل آسان نیست. این سیگنال‌های کم‌انرژی را ارسال می‌کند که می‌توانید از آن‌ها برای تنظیم یا نظارت بر عملکردهای مختلف حیاتی که به مدارهای الکترونیکی متکی هستند استفاده کنید. انواع کابل ابزار دقیق، هر کدام در موارد متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از ما فاقد دانش معنادار در مورد کابل ابزار محافظ هستیم اما در ادامه به معرفی انواع کابل ابزار دقیق و به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

کابل ابزار دقیق چیست؟

کابل ابزار دقیق کابلی است که از چندین هادی تشکیل شده است که هدف آن‌ها انتقال سیگنال‌های الکتریکی کم انرژی است. ابزار دقیق بخش مهمی از هر فرآیند اندازه گیری، کنترل و نظارت است. از کابل‌های ابزار دقیق برای انتقال سیگنال از یک سر به سر دیگر استفاده می‌شود. این‌ها به طور کلی کابل‌های چند رسانا هستند. از این رو این کابل‌ها بیشتر در پروژه‌های مربوط به تولید و توزیع برق، مهندسی، صنایع شیمیایی و کود استفاده می‌شوند. امروزه از کابل‌های ابزار دقیق برای شبکه‌های کامپیوتری، سیستم‌های PA و در سیستم‌های ارتباطی نیز استفاده می‌شود.

سازندگان کابل‌های ابزار دقیق این نوع کابل‌ها را برای ارائه محافظ مناسب در برابر هر شکلی از تداخل سیگنال خارجی می‌سازند. وظیفه اصلی آن‌ها نظارت و تنظیم سیستم‌های مختلف الکتریکی و فرآیندهای مرتبط با آن‌ها است. اساساً، آن‌ها به تسهیل عملکرد بهترِ فرآیندهای مختلف صنعتی کمک می‌کنند. همچنین بسیار مهم است که توجه داشته باشید که این نوع کابل‌ها معمولاً در سیستم‌های مبتنی بر ریزپردازنده و سیستم‌های ابزار دقیق کامپیوتری قابل استفاده هستند.

انواع کابل های ابزار دقیق چیست؟

به طور معمول، کابل‌های ابزار دقیق در طیف گسترده‌ای از صنایع قابل استفاده هستند. آن‌ها برای محیط‌های سخت مناسب هستند و ویژگی‌های الکتریکی، حرارتی و بدنی برجسته‌ای دارند. با این حال، آن‌ها بسته به مواد عایق و حالت محافظ در مجموعه‌های مختلفی قرار می‌گیرند. 

(۱) کابل ابزار پی وی سی (انواع محافظ فردی و کلی)

همانطور که از نام آن پیداست، این تنوع کابل شامل یک پوشش بیرونی پلی وینیل کلراید (PVC) است. پی وی سی به دلیل ویژگی‌های بی عیب و نقص آن، مسلماً محبوب‌ترین ماده عایق ترموپلاستیک است. این ماده به طور مشخص در برابر آتش، هر نوع خراش و رطوبت مقاوم است. ماده هادی، کابل مس است که به دلیل رسانایی الکتریکی درجه یک خود شناخته شده است. مهم‌تر از همه، چندین استاندارد ضروری ساخت کابل، از جمله BS-EN-50288، UL 2250، EIL 6-52-46، و غیره را برآورده می‌کند.

(۲). کابل ابزار XLPE (انواع محافظ فردی و کلی)

کابل ابزار دقیق XLPE با مواد پلی اتیلن متقاطع مقاوم در برابر حرارت و رطوبت ساخته شده است. این نوع از مواد عایق دارای ساختارهای پیوند سه بعدی مولکولی قوی است. سیم می‌تواند در برابر هر نوع ناملایمات خارجی از جمله قرار گرفتن در معرض اشعه UV و روغن مقاومت کند. ساختار کابل ابزار دقیق XLPE مانند کابل ابزار دقیق PVC، از هادی‌های مسی رشته‌ای که بسیار انعطاف پذیر هستند و برای حداکثر هدایت الکتریکی ساخته شده‌اند.

(۳). کابل ابزار دقیق زره دار یا کابل ابزار دقیق آرموردار

از کابل‌های ابزار دقیق می‌توان برای به حداقل رساندن نویز و تداخل سیگنال با جلوگیری از تداخل بین زوج‌ها و سه‌گانه‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توان از این کابل برای تبدیل سیگنال‌های آنالوگ یا دیجیتال استفاده کرد.

(۴). کابل ابزار دقیق ضد آتش

در مکان‌هایی که نیاز است از کابل ابزار دقیق استفاده شود اما ممکن است حریق و آتش سوزی نیز رخ دهد. باید که از کابل‌های ابزار دقیق ضد آتش استفاده شود. کابل ابزار دقیق بر اساس استانداردهای BS5308 و PAS5308 تولید می‌شوند و تا ۳ ساعت در برابر آتش سوزی و اشعه uv مقاومت می‌کنند.

(۵). کابل ابزار دقیق سربدار 

کابل سربی می‌تواند به عنوان مانع شیمیایی در کابل‌های کم، متوسط و ابزار دقیق برای انواع پروژه‌های پتروشیمی استفاده شود. مزایای کابل‌های سربی عبارتند از: محافظت در برابر ورود هیدروکربن‌ها. محافظت در برابر نفوذ رطوبت.

(۶). کابل ابزار دقیق شیلددار

کابل ابزار دقیق شیلددار برای جلوگیری از نویز الکتریکی که می‌تواند به دلیل تأثیر منابع خارجی یا داخلی بر سیگنال ارسالی باشد، انجام می‌شود. همچنین باعث کاهش انتشار تشعشعات الکترومغناطیسی از خود کابل می‌شود.

کدام نوع از کابل های ابزار دقیق موجود است؟

از آنجایی که کابل‌های ابزار دقیق را می‌توان برای مصارف مختلف استفاده کرد، سازندگان کابل‌های ابزار دقیق انواع مختلفی از کابل‌ها را ارائه کرده‌اند.

  • کابل‌های ARCNET

این کابل‌ها معمولاً برای شبکه‌های پرسرعت استفاده می‌شوند که در آن LAN (شبکه محلی) رایانه‌های صنعتی را به هم متصل می‌کند.

  • کابل‌های AS-I

این دو کابل هسته‌ای هستند که برای انتقال برق و داده استفاده می‌شوند. این‌ها در محرک‌ها، حسگرها و سایر دستگاه‌های AS-I استفاده می‌شوند.

  • کابل‌های CANbus

این کابل‌ها معمولا در صنعت خودرو به عنوان بخشی از شبکه‎های داده سریال و سرعت بالا استفاده می‌شوند.

  • کابل‌های CANopen

این کابل‌ها به عنوان بخشی از پروتکل فیلدباس مبتنی بر CANbus استفاده می‌شوند.

  • کابل‌های DeviceNet

برای اتصال سوئیچ‎های محدود، سلول‌های فوتوالکتریک، منیفولدهای شیر، استارت موتور، درایوها و نمایشگرهای اپراتور استفاده می‌شود.

  • کابل‌های HART

این کابل‌ها برای اجازه دادن به ارتباطات روی سیگنال ۴-۲۰ میلی آمپر استفاده می‌شوند.

مزایای کابل های ابزار دقیق چیست؟

کابل‌های ابزار دقیق به دلیل مزایای بی‌شماری که ارائه می‌دهند، از پرکاربردترین کابل‌ها در مناطق صنعتی هستند.

  • اقتصادی 

کابل‌های ابزار دقیق نیازی به مجرا ندارند. به همین دلیل، صرفه جویی در مواد، کار و نگهداری وجود دارد و هزینه کلی تولید را کاهش می‌دهد.

  • عملکرد بالا 

محیط کار هر چقدر خطرناک یا تهاجمی باشد، کابل‌های ابزار دقیق را می‌توان بدون هیچ ترسی استفاده کرد. این کابل‌ها نه تنها رسانایی بالایی دارند بلکه در برابر آتش و مواد شیمیایی نیز عایق هستند. مقاومت عالی در برابر روغن، گریس، اشعه ماوراء بنفش و دماهای شدید دارند.

  • انعطاف پذیر

کابل‌های ابزار دقیق با هادی‌های مختلف همراه هستند و از این رو انعطاف پذیری زیادی را ارائه می‌دهند. در زمان خرید کابل ابزار دقیق مزایای هر کدام از کابل‌ها برای شما گفته می‌شود. 

کدام کابل ابزار دقیق برای صنایع شیمیایی و کودهای شیمیایی ایده آل است

جدا از اندازه کابل ابزار دقیق، برای داشتن یک انتخاب ایده آل، باید نوع کابل را در نظر بگیرید. اکثر مردم انتخاب گزینه مناسب برای صنایع شیمیایی و کود را چالش برانگیز می‌دانند. به طور معمول کابل‌های مورد استفاده در این صنایع با خطرات متعددی روبرو هستند. میان کابل‎های ابزار دقیق کدام گزینه برای صنایع شیمیایی و کود ایده آل است؟

برای چنین محیط‌هایی بهتر است از کابل ابزار PVC استفاده شود. پلی وینیل کلراید یک ماده ترموپلاستیک است که از طریق فرآیند پلیمریزاسیون تولید می‌شود. این فرآیند باعث تولید مواد عایق مقاوم در برابر شعله، آتش سوزی، ساییدگی‌های مکرر و رطوبت است.

PVC همچنین به دلیل سبک بودن، مقاوم بودن در برابر خوردگی، هوا و مواد شیمیایی شناخته شده است. 

نتیجه گیری

امیدوارم اطلاعات و دانش جدیدی از این مقاله به دست آورده باشید و اکنون بتوانید متوجه شوید که انتخاب یک کابل ابزار دقیق تا چه حد می‌تواند بر روند کار شما تاثیرگذار باشد قیمت سیم برق با توجه به نوع و مدل آن و بسیاری موارد دیگر مثل جنس و اندازه آن می‌تواند متفاوت باشد. با این حال شرکت برق زوم آماده است تا نیازها و سوالاتی که در زمینه انواع کابل ابزار دقیق یا دیگر کابل‌ها دارید را برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید