قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > سلامت مردان > استفاده زیاد از موبایل تعداد اسپرم مردان را کاهش می‌دهد

استفاده زیاد از موبایل تعداد اسپرم مردان را کاهش می‌دهد

تعداد اسپرم مردان در ۵۰ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد در سطح جهان کاهش یافته و محققان را مجبور کرده تا برای شناسایی دلایل آن دست به مطالعات گسترده‌ای بزنند.

به‌نوشته نشریه پزشکی Everyday Health، این روند نگران‌کننده است، زیرا “مورفولوژی غیرطبیعی اسپرم ” یا اسپرم با تعداد کم و اندازه و شکل نامنظم می‌تواند قدرت باروری مردان را کاهش دهد.

سال‌هاست که دانشمندان در مورد اینکه آیا حمل موبایل در جیب‌های نزدیک به اندام تناسلی، ممکن است باعث کیفیت پایین اسپرم یا ناباروری مردان شود، بحث می‌کنند.

محققان سوئیسی استفاده از تلفن همراه و کیفیت اسپرم را در بیش از ۲۵۰۰ مرد جوان بین ۱۸ تا ۲۲ سال بررسی کردند. همه آنها تحت معاینات فیزیکی قرار گرفتند، نمونه‌های مایع منی از آنها گرفته شد و پرسشنامه‌هایی را درباره عادات سبک زندگی، سابقه سلامتی و استفاده از تلفن همراه تکمیل کردند.

بر اساس نتایج مطالعه منتشر شده در ژورنال Fertility and Sterility، به‌طور کلی، مردانی که بیش از ۲۰ بار در روز از تلفن همراه خود استفاده می‌کردند، ۲۱ درصد بیشتر در معرض کاهش تعداد و همچنین ۳۰ درصد بیشتر در معرض خطر غلظت کم اسپرم بودند. این مطالعه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه حمل تلفن همراه در جیب شلوار بر خطر کاهش تعداد اسپرم تأثیر می‌گذارد، پیدا نکرد.

محققان این مطالعه را از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ انجام دادند. آنها دریافتند که ارتباط بین استفاده زیاد از موبایل و کاهش تعداد اسپرم در سال‌های اول مطالعه بیشتر از اواخر مطالعه بود. در واقع مشاهدات نشان ‌داد تلفن‌های قدیمی‌تری که از شبکه ۲G و ۳G استفاده می‌کردند، بیشتر از شبکه‌های ۴G و ۵G بر تعداد اسپرم مردان تاثیر داشتند.

این مطالعه، تلفن‌های همراه را به فهرست طولانی‌ای از عواملی اضافه می‌کند که سایر محققان دریافته‌اند می‌توانند باروری را مختل کنند؛ عواملی همچون سیگار، چاقی، الکل، استرس و مواد شیمیایی موجود در آفت‌کش‌ها و بسته‌بندی‌های پلاستیکی مواد غذایی.

به گفته محققان، “میدان‌های الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی” (RF-EMF) منتشرشده از تلفن‌های همراه تأثیر منفی بر سلامت باروری انسان دارند؛ البته این نتایج نیاز به تحقیق بیشتری دارد.

اگر نگران باروری خود هستید، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید و باید برای حفظ باروری انجام دهید. سبک زندگی  غلط مانند بی‌تحرکی یا سایر عادات مانند سیگار کشیدن یا رژیم غذایی نامناسب ممکن است کیفیت مایع منی را کاهش دهند. حفظ یک سبک زندگی سالم و استفاده از تلفن همراه در حد اعتدال بسیار مهم است، زیرا استفاده بیش‌ازحد از موبایل ممکن است اثرات نامطلوب دیگری بر سلامتی ،فراتر از اثر منفی بر باروری داشته باشد

منبع DW

دیدگاهتان را بنویسید