قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > راهنمای استفاده از لنزهای تماسی نرم

راهنمای استفاده از لنزهای تماسی نرم

یکی از روش‌های رایج برای اصلاح عیوب انکساری، استفاده از لنزهای تماسی است. شما می‌توانید با استفاده از لنز، ظاهر بدون عینک داشته باشید و احساس دید بهتری را تجربه کنید. البته نباید فراموش شود که عدم استفاده صحیح از لنز تماسی می‌تواند بروز مشکلاتی از جمله عفونت قرنیه را پدید آورد که در پاره‌ای موارد بسیار شدید خواهد بود و منجر به از دست رفتن قسمتی از بینایی فرد می‌شود. این راهنما به شما کمک می‌کند تا از لنز تماسی خود به درستی مراقبت و نگهداری کرده و به شکل صحیح از آن استفاده کنید.

راهنمای استفاده از لنزهای تماسی نرم
راهنمای استفاده از لنزهای تماسی نرم

تعریف لنز تماسی نرم (soft)

این لنز از پلیمرهای قابل انعطاف ساخته شده و طراحی آن به شکلی است که به راحتی روی قرنیه قرار می‌گیرد و اجازه عبور اکسیژن را از بین مولکول‌های خود می‌دهد تا قرنیه دچار کمبود اکسیژن نشود.

مراحل استفاده از لنز

ترتیب صحیح استفاده از لنز تماسی نرم به شرح زیر است:

  1. شستن صحیح دست‌ها
  2. خارج کردن لنز از جا لنزی و ضدعفونی کردن آن
  3. قرار دادن لنز روی چشم
  4. ضدعفونی کردن جا لنزی و خشک کردن آن
  5. برداشتن لنز از روی چشم

نحوه شستن دست‌ها

قبل از قراردادن لنز روی چشم یا پیش از خارج کردن آن از چشم، دست‌های خود را به خوبی با آب و صابون بشویید. بهتر است اجازه دهید دست‌ها در معرض هوا خشک شوند یا از یک دستمال کاغذی تمیز و بدون پرز برای خشک کردن آنها استفاده کنید. به یاد داشته باشید پرز حوله یا دستمال ممکن است پشت لنز قرار بگیرد و باعث ناراحتی چشم شود.

خارج کردن لنز از جا لنزی و ضدعفونی کردن آن

مهم‌ترین مرحله در پیشگیری از عفونت‌های خطرناک چشم، ضدعفونی کردن لنز قبل از هر بار استفاده است. امروزه غالباً از محلول‌های چند منظوره برای این کار استفاده می‌شود. این محلول‌ها خاصیت ضدعفونی کننده، مرطوب کننده و تمیز کننده دارند و همچنین برای آبکشی قابل استفاده هستند. به این منظور ابتدا جا لنزی را با در بسته، کمی تکان دهید تا لنز از دیواره آن جدا شده و به راحتی خارج شود. سپس لنز چشم راست را در کف دست چپ قرار داده و چند قطره از محلول شستشو را بر روی آن بریزید و با قسمت نرم انگشت دست راست به مدت ۱۰ثانیه آن را مالش دهید. حال با چند قطره دیگر از محلول شستشو لنز را آبکشی کنید.

قرار دادن لنز روی چشم راست

لنز را روی نوک انگشت اشاره یا وسط دست راست خود که تقریبا خشک شده است قرار دهید. با انگشت چهارم و پنجم دست راست پلک پایین خود را به سمت پایین بکشید و لنز را به آرامی روی چشم قرار دهید. ابتدا پلک پایین را به آرامی رها کنید و سپس پلک بالا را رها کرده و پلک‌ها را آرام حرکت دهید. بهتر است روزهای اول این کار را جلوی آینه انجام دهید.
برای جلوگیری از اشتباه، درپوش جعبه لنز را به ترتیب راست و چپ باز کنید.

ضدعفونی جا لنزی و خشک کردن آن

بررسی‌ها نشان داده‌اند ۸۰درصد جالنزی‎ها حاوی باکتری‌های خطرناکی است که می‌تواند منجر به عفونت قرنیه شود. پس لازم است از بهداشت کامل جالنزی خود مطمئن شوید. برای این کار بعد از قرار دادن هر دو لنز روی چشم باید جالنزی را با محلول شستشوی لنز پرکرده و با انگشت اشاره، کف و دیواره‌های آن را مالش دهید تا باکتری‌ها و مواد پروتئینی چسبیده به دیواره‌ها جدا شوند. سپس مجددا آن را با محلول آبکشی کرده و در جالنزی را به مدت ۳۰ دقیقه باز بگذارید تا در معرض هوا خشک شود؛ بعد از این مدت، درپوش را ببندید.
توصیه می‌کنیم جالنزی را در محلی غیر از سرویس بهداشتی خشک کنید.

نحوه برداشتن لنز از روی چشم راست

برای این کار ابتدا دست‌های خود را به خوبی با آب و صابون بشویید. سپس به بالا نگاه کنید. پلک پایین را به سمت پایین بکشید. با نرمی انگشت اشاره، لنز را از روی قرنیه به سمت پایین (روی سفیدی چشم) بیاورید و با انگشت شصت و اشاره خود آن را خارج کنید. همانطور که توصیه کردیم بهتر است در روزهای اول این کار را در مقابل آینه انجام دهید و از کوتاه بودن ناخن‌های خود مطمئن شوید.
جا لنزی خود را که به‌طور کامل خشک شده است تا نیمه از محلول تازه شستشو پر کنید؛ لنز را درون آن قرار دهید و درپوش را محکم ببندید.

منبع : بیمارستان نور

دیدگاهتان را بنویسید