قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > مراقبت ‌های لازم پس از درمان ریشه دندان

مراقبت ‌های لازم پس از درمان ریشه دندان

درد دندان، که ممکن است ناشی از آسیب‌های جسمی یا بیماری‌هایی همچون دیابت باشد، یک تجربه مشترک در زندگی است. زمانی که عفونت و پوسیدگی به قسمت مرکزی دندان یا پالپ نفوذ کند، مراجعه به دندانپزشک ضروری است. درمان ریشه، به عنوان گزینه‌ای پیشنهادی توسط دندانپزشک، عفونت را از داخل دندان از بین می‌برد و سعی در حفظ ساختار اصلی دندان دارد. مدت زمان این فرآیند و احتمال حضور درد در حین آن متغیر است. ناچاراً، در صورت عدم درمان ریشه، پیامدهایی ناخوشایند ممکن است رخ دهد.

چگونگی درمان ریشه دندان

گاهی دندان‌ها در معرض آسیب، پوسیدگی و شکستگی قرار می‌گیرند. در اثر این آسیب عصب دندان که در قسمت پایه‌ دندان (پالپ دندان) قرار دارد نیز متحمل آسیب می‌شود. آسیب به ریشه‌ عصبی سبب ایجاد احساس درد در دندان خواهند شد. این درد معمولاً به‌صورت ضربانی بوده و در شب نیز افزایش می‌یابد. یکی از بهترین درمان‌هایی که برای از بین بردن درد انجام می‌گیرد درمان ریشه دندان است که زیر نظر اندودنتیست یا متخصص درمان ریشه انجام میگیرد.

برای این کار مقدار زیادی از بافت مینای دندان تا قسمت ریشه تراشیده می‌شود و دندان ظاهر ظریف و باریکی پیدا می‌کند. مراقبت از دندان پس از درمان ریشه به‌دلیل ظرافت آن ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.

بعد از درمان ریشه باید چه کار کنیم؟

ممکن است بعد از درمان ریشه احساس کنید دندان شما کوتاه‌تر یا لب‌پر شده است. این احساس طبیعی بوده و به‌دلیل تراشیده شدن دندان رخ می‌دهد. از جمله نکاتی که می‌بایست پس از درمان ریشه به آن‌ها توجه کرد به شرح زیر هستند.

  • بعد از درمان ریشه بهتر است از دندانپزشک درخواست کنید تا دندان شما را پانسمان نماید.
  • ممکن است پس از از بین رفتن بی‌حسی دندان، احساس درد داشته باشید. این درد تا ۳ یا ۴ روز طبیعی خواهد بود.
  • برای تسکین درد خود بهتر است از مسکن‌هایی مانند بروفن، ژلوفن، نوافن، استامینوفن کدئین استفاده کنید.
  • از مفنامیک اسید به عنوان مسکن استفاده نکنید.
  • استفاده از آنتی بیوتیک پس از درمان ریشه هیچ ضرورتی ندارد. این داروها تنها برای عفونت و آبسه دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • بهتر است بین درمان ریشه و پر کردن دندان فاصله‌ زیادی را در نظر نگیرید و بهترین زمان را از متخصص خود جویا شوید.
  • رعایت بهداشت را فراموش نکنید. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید استفاده از مسواک‌هایی با براش‌های نرم (soft) است.
  • دندانی که ریشه‌‌ عصبی آن را درمان کرده‌اید را با احتیاط مسواک بزنید.
  • برای استحکام بیشتر دندان خود بهتر است از روکش دندان استفاده کنید.
  • می‌توانید تمام فعالیت‌های روزمره خود مانند ورزش، کار، استحمام و… را انجام دهید.

بایدها و نباید‌های تغذیه ‌ای بعد از درمان ریشه دندان

بسیاری از افراد بعد از اتمام کار دندانپزشک، اولین سوالی که مطرح می‌کنند در رابطه با خوردن و آشامیدن است. بسیاری از دندانپزشکان غذا خوردن را بعد از ۱ ساعت بلامانع می‌دانند؛ اما بهتر است که بعد از درمان ریشه‌ دندان از مصرف خوراکی‌های سفت خودداری نمایید. بهترین غذاها پوره‌ها، غذاهای میکس شده، سوپ و کته هستند تا فشار کمتری به دندان وارد شود. بهتر است تا ۳ روز از جویدن آدامس اجتناب ورزید.

 پس از درمان ریشه ممکن است حساسیت دندان شما افزایش یابد؛ در نتیحه از نوشیدنی‌های خیلی گرم یا خیلی سرد استفاده نکنید. همچنین خوردن غذاهای شیرین و چسبناک مانند انواع شیرینی‌ها، آبنبات، تافی و شکلات‌ توصیه نمی‌شود. به مدت ۲۴ ساعت از سمت دیگر دهان خود برای خوردن غذا استفاده نمایید. آنتی بیوتیک‌ها و داروهایی که دندانپزشک تجویز کرده تا در زمان‌های معین شده مصرف کنید. در صورت جدا شدن پانسمان در اسرع وقت جهت انجام پانسمان مجدد به دندانپزشک مراجعه نمایید. کلینیک دندانپزشکی آوان مستقر در قلب پایتخت، با محیطی آرام و بهره‌مندی از آخرین تکنولوژی‌های جهانی خدمات دندانپزشکی با کیفیت به مراجعین محترم ارائه می‌دهد. تخصص و تجربه متخصصین برجسته این کلینیک، امکان ارائه خدمات متنوعی همچون عصب‌کشی دندان، ارتودنسی، لمینت، کامپوزیت، ایمپلنت، دندانپزشکی اطفال و سایر خدمات دندانپزشکی را فراهم می‌آورد.

آیا درمان ریشه دندان باعث کاهش مقاومت آن می ‌شود؟

متاسفانه درمان ریشه به‌دلیل تراشیدن مقدار زیادی از مینای دندان باعث ظریف و شکننده شدن دندان خواهد شد؛ اما موضوع حائز اهمیت این است که تا در صورت امکان دارد از این رخداد جلوگیری شود. بسیاری از دندانپزشکان توصیه‌ اکید می‌کنند که بعد از درمان ریشه حتما اقدام به روکش دندان نمایید. البته پیشگیری همواره از درمان بهتر خواهد بود و می‌بایست با رعایت بهداشت و توصیه‌هایی برای مراقبت از دندان مانع از پوسیدگی و آسیب دندان شد.

از نکات دیگری که به استحکام دندان کمک می‌کند، رعایت بهداشت دهان و دندان پس از عصب‌کشی است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که می‌توانند به‌دلیل کم شدن حجم دندان از استفاده از مسواک و نخ دندان اجتناب نمایند. در صورتی که اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود خطر ابتلا به عفونت‌ها افزایش خواهد یافت.

سخن پایانی

یک باور عمومی که در ذهن مردم نقش بسته، این است که پس از انجام اقدامات درمانی، کار آن‌ها در کلینیک تمام شده است. بسیاری از افراد حتی داروهایی که برای آن‌ها تجویز می‌شوند را تهیه نمی‌کنند و عواقب آن نیز گریبان‌گیر آن‌ها خواهد شد. مراقبت‌های پس از درمان، گاهی از مراحل درمانی نیز از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و نتیجه‌ کار را به مقدار محسوسی تحت تاثیر قرار می‌دهند. در این موارد مشاوره‌های یک دندانپزشک حاذق می‌تواند در موفقیت درمان ریشه‌ دندان شما بسیار مهم باشد. نیاز است تا پس از درمان ریشه نکات و توصیه‌های دندانپزشک را به دقت انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید