قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > ترمیم لب پریدگی دندان های جلو با کامپوزیت دندان

ترمیم لب پریدگی دندان های جلو با کامپوزیت دندان

لب‌پریدگی دندان‌های جلو در اثر گازگرفتن یا جویدن آبنبات، آجیل و اشیاء سفت رخ می‌دهد. این مشکل علاوه بر به‌خطر انداختن سلامت دندان، زیبایی لبخند را هم خدشه‌دار می‌کند. دندانپزشکان برای حل مشکل لب‌ پریدگی دندان روش کامپوزیت را توصیه می‌کنند. کامپوزیت دندان و ترمیم لب‌ پریدگی دندان‌های جلو یکی از روش‌های مؤثری است که در یک جلسه انجام می‌شود. با استفاده از کامپوزیت دندان‌های لب‌پریده ترمیم‌ می‌شوند و ظاهری جذاب پیدا می‌کنند. کامپوزیت از سری روش‌هایی است که هیچ آسیبی به بافت دندان‌ها نمی‌رساند و لبخندی منحصربه‌فرد را رقم می‌زند.

علت لب پریدگی دندان های جلو

دندان‌ها نعمت‌هایی هستند که باید در نگهداری آن‌ها کوشا بود. با این حال برخی شرایط و حوادث منجربه شکستگی، لب‌پریدگی یا آسیب آن‌ها می‌شوند. دندان‌های عقب هم از همین قانون پیروی می‌کنند اما نسبت به دندان‌های جلویی مقاوم‌تر هستند. شکستگی و لب‌پریدگی دندان‌های جلویی در بزرگسالان می‌تواند علت‌های متفاوتی داشته باشد. حوادثی مانند تصادف، زمین‌خوردن، ضربه شدید به فک، برخورد با شیء سخت و… موجب آسیب به بافت دندان‌ها و بروز لب‌ پریدگی دندان خواهد شد. گاهی اوقات لب‌پر یدگی دندان‌ها حاصل پوسیدگی شدید آن‌ها است.

دندان‌های لب‌پر شده احتیاجی به درمان‌های سریع ندارند و در واقع بدون درد هستند. این موضوع باعث می‌شود تا اغلب بیماران نسبت به ترمیم دندان‌های لب‌پر شده سهل‌انگاری کنند. در حقیقت لب‌پریدگی دندان در طول زمان مشکلاتی خواهد داشت که بهتر است برای جلوگیری از آن‌ها زودتر به فکر ترمیم دندان بود. برخی از لب‌پریدگی‌های دندان‌ها دردناک هستند و در طولانی مدت موجب از دست ‌دادن آن‌ها می‌شوند. بافت دندان حین لب‌پر شدن و پس از این اتفاق برای رشد باکتری‌ها و نفوذ آلودگی، بستر مناسبی را فراهم می‌آورد.

مراقبت های لازم پس از لب پریدگی دندان ها

دندان‌هایی که دچار لب‌پریدگی شده‌اند آسیب‌پذیری بیشتری هم خواهند داشت. مراقبت‌های لازم پس از لب‌پریدگی دندان‌ها می‌تواند تا حد بسیاری از آسیب‌های احتمالی جلوگیری نماید. دندان‌هایی که به‌شدت لب‌پر  شده‌اند با درد همراه هستند؛ برای کنترل و بهبود درد ناشی از این مشکل می‌توان از مسکن‌هایی مانند استامینوفن استفاده کرد. محلول خانگی آب و نمک هم می‌تواند تا حدودی در تسکین درد بیمار مؤثر باشد. دندان لب‌پر شده بیش از سایر مواقع آسیب‌پذیر است پس باید از تناول غذاهای سفت خودداری نمود.

تیزشدن دندان‌ها پس از لب‌پریدگی موجب آزار بافت نرم دهان می‌شود. گاهی اوقات لب‌پر یدگی شدت بیشتری دارد و موجب می‌شود تا عصب دندان با هوا تماس داشته باشد؛ در این حین بیمار با درد بسیار زیادی مواجه خواهد شد. بنابراین بهترین راه‌حل مراجعه به کلینیک‌های دندانپزشکی و ترمیم دندان آسیب‌دیده است.

لب پریدگی دندان تا چه حد به عصب و مینای دندان آسیب وارد می کند؟

به لب‌پریدگی دندان شکستگی خفیف هم می‌گویند. شکستگی خفیف دندان به اندازه شکستگی کامل آن به مینا و عصب آسیب وارد نمی‌کند. برخی افراد حتی متوجه ترک یا لب‌پریدگی دندان خود نمی‌شوند زیرا آسیبی به عصب واردنشده است. این دسته افراد تنها درصورتی متوجه لب‌پریدگی دندان خود می‌شوند که تیزی آن به قسمت داخلی دهان برخورد کند. همچنین زبان یکی از قسمت‌های دهان است که در تماس با دندان‌ها قرار می‌گیرد؛ اگر دندانی دچار لب‌پریدگی‌شده باشد، زبان تیزی آن را تشخیص خواهد داد. در صورت لب‌پریدگی شدید، پالپ دندان هم آسیب خواهد دید.

کامپوزیت دندان و ترمیم لب پریدگی دندان های جلو

ترمیم لب‌پریدگی دندان‌های جلو می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود اما در این بین، کامپوزیت دندان در کرج یکی از بهترین راهکارهای ترمیم و زیباسازی دندان آسیب‌دیده است. شکستگی دندان یا لب‌پریدگی آن به روش‌هایی مانند پرکردن با طلا و آمالگام نقره هم امکان‌پذیر خواهد بود؛ اما روش کامپوزیت یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها توسط بیماران است. کامپوزیت استحکام و ماندگاری خوبی در برابر ضربه دارد. دندانپزشک می‌تواند رنگ کامپوزیت را به‌ رنگ طبیعی دندان‌های بیمار تغییر دهد تا آسیب واردشده بر دندان مشخص نشود.

سایر روش های ترمیم لب پریدگی دندان های جلو

ترمیم لب‌پریدگی دندان‌های جلو با روش‌های دیگری به‌غیر از کامپوزیت امکان‌پذیر است. روکش دندان از سایر روش‌های ترمیم لب‌پریدگی هستند. روکش نوعی پروتز دندانی است که می‌تواند در قسمت آسیب‌دیده دندان قرار گیرد و زیبایی و استحکام آن را تضمین نماید. لمینت دندان در کرج و دیگر شهرها نیز از دیگر روش های برطرف کردن عیوب ظاهری دندان ها و اصلاح طرح لبخند بیماران است.

ترمیم لب‌پریدگی دندان بنابر شدتی که دارد انجام می‌شود. متخصص معمولاً در آسیب‌های جزئی به بافت دندان‌های جلویی از کامپوزیت،لمینت یا روکش استفاده نمی‌کند. گاهی آسیب دندان‌های جلویی با باندینگ دندان رفع می‌شود. باندینگ دندان معمولاً برای ترمیم یکی از دندان‌ها مناسب است. این روش چندین مرحله دارد که در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شوند و احتیاجی به بی‌حسی نخواهد داشت.

شکستن دندان ها در اثر لب پریدگی

دندان‌ها از چند قسمت تشکیل می‌شوند که مینای دندان از آن‌ها محافظت می‌کند. اگر مینای دندان آسیب‌دیده یا لب‌پر شده باشد امکان بروز آسیب به سایر قسمت‌های دندان نیز وجود دارد. گاهی در پی لب‌پریدگی، دندان ترک می‌خورد و آسیب‌پذیر می‌شود؛ دندان‌های ترک‌خورده مستعد شکستن هستند و باید قبل از بروز آسیب بیشتر ترمیم شوند. درصورت عدم توجه به این مشکل و پیشرفت ترک‌خوردن، دندان ازدست خواهد رفت و برای جایگزین‌ کردن آن باید هزینه بیشتری را پرداخت کرد. تشخیص شدت آسیب به دندان‌ها توسط متخصص تعیین می‌شود.

پس از مراجعه بیمار به کلینیک دندانپزشکی در کرج، قبل از هر اقدامی عکسی با کمک اشعه ایکس از دندان یا دندان‌های لب‌پریده گرفته می‌شود؛ این عکس مقدار آسیب به قسمت‌های دیگر دندان‌ها را نشان می‌دهد. دندانپزشک باتوجه به شدت لب‌ پریدگی مناسب‌ترین نوع درمان و ترمیم دندان را به بیمار توصیه می‌کند. گاهی پس از عکسبرداری از دندان توسط اشعه ایکس، آسیب به ریشه دندان مشخص می‌شود. در این حالت برای تسکین درد دندان بیمار، می‌بایست روش روت کانال اجرا شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کامپوزیت دندان  روی این لینک کلیک کرده و با مراجعه به سایت کلینیک تخصصی دندانپزشکی فردا در کرج  از مشاوره های آنلاین  نیز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید