قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > طرز تهیه اشکنه عدس خوش‌مزه‌ترین اشکنه ایرانی

طرز تهیه اشکنه عدس خوش‌مزه‌ترین اشکنه ایرانی

اشکنه از آن دسته از غذاهایی است که از سالیان دور در بین ایرانیان طرفدار داشته و معمولا به غذاهای آبکی گفته می شده که در آن نان خورد می کردند و البته انواع مختلفی داشتند. یکی از پرطرفدار ترین اشکنه ها، اشکنه عدس نام دارد. اشکنه عدس از جمله غذاهای محبوب مردم ایران است که همان طور که از نام آن مشخص است، در طرز تهیه اشکنه عدس، از عدس، روغن، پیاز و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود. تاریخچه اشکنه عدس به قدمتی بیش از چند قرن در ایران بازمی‌گردد و هم اکنون به یکی از غذاهای سنتی و محبوب مردم ایران تبدیل شده است.

منشأ این غذا به دوره قاجار برمی‌گردد و در طول سال‌ها به شکل های متنوعی تهیه می شده است. در گذشته اشکنه عدس به عنوان یک غذای خوشمزه فقط در مناسبت‌های خاص مانند عید نوروز و عروسی ها سرو می‌شد. امروزه در تمام ایام سال می‌توان این غذا را به عنوان میان وعده‌ها و حتی وعده اصلی سبک در رستوران‌های سنتی پیدا کرد.

طرز تهیه اشکنه عدس به سادگی انجام می‌شود و می توان از آن به عنوان غذایی سریع و ساده در خانه یاد کرد. همین طعم ملایم و خوشمزه ی عدس در این غذاست که همراه با طعم و مزه پیاز و ادویه‌ها، آن را به یک غذای محبوب و پرطرفدار در بین ایرانیان تبدیل کرده است.

اشکنه عدس یا همان قوت عدس، معمولاً در کشورهای خاورمیانه و هندوستان رایج است. در بعضی از نواحی، به عنوان ادویه و افزودنی‌ها می‌توان به پیاز، زردچوبه، آویشن، دارچین و گشنیز اشاره کرد. این غذا بیشتر به همراه نان سرو می‌شود و برای وعده‌های ناهار و شام بسیار مناسب است.

مواد لازم اشکنه عدس

  • پیاز : ۱ عدد
  • سیب زمینی : ۱ عدد
  • سیر : ۱ حبه
  • عدس : ۱ پیمانه
  • آب قلم یا عصاره مرغ : ۲ پیمانه
  • کره : ۲ قاشق غذا خوری
  • رب گوجه فرنگی : ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل و زردچوبه : ۱/۲ قاشق چای خوری
  • سبزیجات خشک معطر (مثل نعنا،شنبلیله به دلخواه) : ۱ قاشق غذا خوری
  • رشته سنتی : ۱ دسته
  • آبلیمو یا آبغوره : ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری بنا به ذائقه

طرز تهیه اشکنه عدس

از چند ساعت قبل عدس را خیس می کنیم و در این مدت چندبار آب آن را عوض می کنیم.

پیاز و سیب زمینی را نگینی خرد می کنیم و با کره تفت می دهیم. بعد ادویه ها و رب گوجه فرنگی و سیر رنده شده را اضافه می کنیم و عدس خیس شده را می ریزیم و کمی تفت می دهیم.

حالا آب قلم را به همراه کمی آب اضافه کرده واجازه می دهیم تا عدس ها پخته شوند. در نیم ساعت آخر رشته سنتی و آبغوره و سبزیجات خشک را اضافه کرده و اجازه می دهیم تا کاملا جا بیافتد. نوش جان.

توجه…

اشکنه عدس یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی است که در هر ناحیه کشور عزیزمان به روش مختلفی پخته می شود. جالب است بدانید مردم خراسان شمالی در اشکنه عدس از تخم مرغ استفاده می کنند و طعم متفاوتی را به آن می دهند. برای دیدن طرز تهیه اشکنه عدس با تخم مرغ می‌توانید مقاله 10 ایده جذاب برای پخت غذا با تخم مرغ ،که توسط آموزشگاه آشپزی آشپزشو نگارش شده است، را بخوانید. 

طرز تهیه اشکنه عدس زابلی

مردم زابل هم با اضافه کردن کشک به این غذای خوشمزه طعم متفاوتی را به آن می دهند. برای تهیه اشکنه عدس زابلی از کشک زابلی استفاده می شود که می توانید در نیم ساعت آخر به جای رشته سنتی، کشک زابلی را به همراه سبزیجات خشک به مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا با مواد دیگر پخته شود و خوب جا بیافتد. به همین راحتی! نوش جان

ارزش غذایی اشکنه عدس

از جمله بارزترین خواص اشکنه عدس می توان به تامین آهن بدن اشاره کرد. از این رو به دلیل وجود عدس، این غذا، برای بیماران دارای کم خونی به شدت توصیه می شود.

بعضی از خواص اشکنه عدس عبارتند از:

  • غنی از پروتئین : اشکنه عدس حاوی سطح بالایی از پروتئین است. این پروتئین‌ها از نوع مفید برای سلامتی بدن هستند و به تقویت عضلات و افزایش انرژی بدن کمک می‌کنند.
  • منبع فیبر : اشکنه عدس حاوی مقدار قابل توجه ای فیبر است. مصرف آن می‌تواند به بهبود هضم و جلوگیری از چاقی کمک کند.
  • کمک به کاهش قند خون : اشکنه عدس سبب کاهش سطح قند خون می‌شود. این اتفاق به خاطر حضور فیبرهای خام در عدس است که به متابولیسم قند در بدن کمک می‌کنند.
  • پایین آوردن کلسترول : مصرف عدس نیز می‌تواند کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد و کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد. این خاصیت باز هم به وجود فیبر موجود در عدس برمی‌گردد.
  • غنی از آهن: عدس یک منبع غنی از آهن است. مصرف عدس می‌تواند در پیشگیری از کم خونی و درمان آن تاثیرگذار باشد.
  • آرام بخش برای معده: مصرف عدس به عنوان یک آرام بخش برای معده مفید است. این خاصیت دوباره به وجود فیبر در عدس برمی‌گردد.
  • منبع انرژی: اشکنه عدس حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای انرژی است. این انرژی قابل استفاده برای بدن است و می‌تواند به حفظ سطح انرژی بدن کمک کند.

توجه داشته باشید که اشکنه عدس نیز تا حدودی سبب تولید گاز در دستگاه گوارش می‌شود و حتما باید قبل از پخت آن را خیس کینم و چند بار آب آن را تعویض کنیم.

سخن پایانی

اشکنه عدس از غذاهای سنتی ایران ماست. جالب است بدانید آشپزی سنتی ایرانی یکی از زیرشاخه های آشپزی است که به صورت جداگانه برای آن دوره تعریف شده و از سوی سازمان فنی و حرفه ای کشور، مدرک بین المللی در نظر گرفته شده است.

از این رو یکی از جذاب ترین دوره های آشپزی که در آموزشگاه آشپزی آشپزشو برگزار می شود، همین آموزش آشپزی سنتی ایرانی است. علاقه مندان به آشپزی سنتی می توانند با شرکت در دوره ی کاملا ورکشاپ آشپزی سنتی ایرانی، آموزش اصولی انواع غذاهای ایرانی کشور عزیزمان را زیر نظر بهترین اساتید آموزش ببینند و طعم غذاهای خوش مزه را به خود و افراد خانواه هدیه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید